Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
- Sigr har tagit jämställdhet på allvar sedan företaget bildades. Det genomsyrar allt vi gör, säger VD Jenny Ferry.

Sigrs nya tröjor hyllar jämställt cykellopp

Alumnen Sigr hyllar Sverigeloppet genom att släppa tre tröjor som bottnar i värderingar som de menar är viktiga för att cykelsporten ska nästa kliv. I Sverigeloppet cyklar män och kvinnor tillsammans i samma team, från Haparanda i norr till Ystad i söder. Loppet, bestående av sju etapper och sammanlagt 180 mil, äger rum i augusti.

– Att män och kvinnor cyklar ett lopp genom ett helt land ihop, samma datum, samma distans och på samma villkor hör tyvärr inte till normen inom cyklingen globalt. Det är därför Sverigeloppet är så viktigt, för det visar upp hur cykling kan vara, säger Fredrik Petrusson, designer på Sigr.

Släppet består av 100% återvunna tröjor med mönster inspirerat av topografin i landskapet. Höjdkurvor får symbolisera de ansträngande stigningarna och de vita knogarna.

– Sigr har tagit jämställdhet på allvar sedan företaget bildades, det genomsyrar allt vi gör. Vår vision är att offensivt bidra till cykling som en sport för alla, både män och kvinnor. Det går som en röd tråd genom allt från affärsutveckling, teamet, designen, sälj, marknadsföring och kundkontakt. Det är också viktigt för oss att lyfta andra som strävar mot samma mål, säger VD Jenny Ferry.

Sara Olofsdotter, affärsutvecklare hos Uminova Innovation och specialiserad på marknadsstrategier, har jobbat nära Sigr.

– Att som startup ta en tydlig position på en konkurrensutsatt marknad är både nödvändigt och svårt. Det kräver mod att tänka stort, skärpa för att hitta sin unika spets och fokus att hålla den riktning man valt. Det kräver sann dedikation för det varumärke man vill bygga och uthållighet i den nytta man vill leverera till kund. Sigr har jobbat imponerande metodiskt med dessa frågor från dag ett. Alltid lyhört och nyfiket. Tillsammans har vi borrat, workshoppat och itererat, ibland med andra proffs inom fältet. Med sin starka polstjärna kan teamet nå hur långt som helst, säger Sara.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.