Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Skellefteåspel lanseras på nya marknader

Publicerad 2019-08-16

– Förutom att ge de norska och spanska fotbollsfansen möjlighet att spela World Football Manager ger det strategiska valet av marknader möjlighet att generera intressant användardata. Norge är jämförbart med Sverige och Spanien är en av de stora europeiska fotbollsnationerna, säger vd Pär Hultgren.

Den betaversion av World Football Manager som lanserades den 31 maj i Sverige av Skellefteåbolaget har sedan dess laddats ned av ungefär 13 000 användare. Tre procent av dessa användare har genomfört minst ett köp och retention dag 1 är 33 procent, ett mätvärde som visar hur många användare som stannar kvar i spelet. Dag 30 är retention 5 procent och dag 60 är den ungefär 4 procent.

– Vi har under perioden sett goda indikationer på hur användardatan kontinuerligt förbättras. I början av juni till exempel, genomförde mindre än två procent av användarna köp i spelet men sen under juli växte den siffran till över fem procent då spelets transfersystem implementerats. Retention är en mätpunkt vi alltid arbetar med att förbättra och i nuet kan vi glädjas åt de flesta användare som är aktiva dag 30 fortsätter spela även dag 60. Användarna ger World Football Manager fortsatt goda omdömen på både Appstore och Google Play, 4,4 av 5, säger Hultgren.

Framöver fortsätter utvecklingen av World Football Manger och Gold Town Games hoppas att inom en snar framtid att lansera en fullskalig version.

– Vi ser fram emot att lansera WFM på ytterligare marknader, till att börja med kommer fokus att vara på Europa och de länder där både fotboll och mobilspel är starkt, avslutar Pär Hultgren.

Fakta om Gold Town Games

Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av vd Pär Hultgren, består av 21 personer med erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolaget lanserar under 2019 sitt andra spel, World Football Manager. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet World Hockey Manager och använda den egenutvecklade teknik- och designplattformen till fler managerspel inom lag- och arenasporter.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.