Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Digitala fritidsgården

Friends rapporterade i fjol att var femte barn i Sverige utsatts för någon sorts nätmobbning 2021. Samtidigt kom statistik att bara 4 procent av unga i åldern 16–25 år besökt en fritidsgård varje månad samma år.  Rädda barnen säger att fritidsgården kan spela en viktig roll när det kommer till att ge barn med ojämlika uppväxtvillkor och begränsade möjligheter en trygg miljö och meningsfull fritid, och främja psykisk hälsa och ge framtidstro.

Vi frågade oss, kan vi använda den senaste tekniken för att bidra till att locka fler ungdomar till fritidsgårdarna och på kuppen bidra till en tryggare internetmiljö?

Vi såg framför oss en digital variant på en fritidsgård som både kompletterar och stärker arbetet på de fysiska fritidsgårdarna. En digital fritidsgård som är kul, engagerande och meningsfull för ungdomarna. Där personalen har full kontroll, kan nå grupper man annars har svårt att nå och samarbeta med andra digitala fritidsgårdar över kommungränserna.

Vi i bolagen The Fine Arc, en spelstudio med pedagogisk grund, och mjukvaruutvecklingsbolaget Bufferleaf har i nära samarbete med Umeå kommuns fritidsförvaltning utvecklat en första prototyp tillsammans med fritidsgårdspersonal och ungdomar. Prototypen är ett möte mellan modern speldesign, viktiga värden kopplat till arbete med barn och unga, och fritidsgårdspersonalens behov och förutsättningar.

Den digitala fritidsgården är lätt att använda, inga särskilda tekniska förkunskaper krävs. Det är fritidsledaren som är spelledare, alltså bestämmer vilka aktiviteter som ska erbjudas vid en särskild tidpunkt. Precis som på de fysiska. Fotoutmaningar, schackturneringar, pokemon-vandringar, träningspass, Minecraft Build Challenges, poetry slams, utklädningstävlingar – bara fantasi sätter gränser. Aktiviteterna kan spegla det som händer på de fysiska och locka ungdomar dit, eller vara friststående.

Värden som vuxennärvaro och trygghet har varit bärande i utvecklingsarbetet från dag ett. Exempelvis, plattformen är utvecklad så att stötande eller kränkande meddelanden flaggas för fritidsledaren så hen kan agera, och all data lagras på svenska servrar så personuppgiftshanteringen är säkrad enligt de lagar som finns.

Visionen är att utveckla plattformen så att den gör det möjligt för digitala fritidsgårdar i olika kommuner eller till och med i hela landet att samarbeta med varandra. Det skulle betyda ett ännu rikare utbud för ungdomarna, och att personalen kan utveckla sin digitala fritidsgård och sina arbetssätt tillsammans med andra.

Nu öppnar The Fine Arc och Bufferleaf upp för fler kommuner att ta det första steget mot att förverkliga sin alldeles egna digitala fritidsgård och vara med och påverka hur plattformen utveckla långsiktigt. Som testkund kan du engagera ungdomarna i din kommun och låta dem att påverka i sin tur.

Kontakt

Noah Öberg
noah.oberg@bufferleaf.se
070-554 47 37

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.