Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies Neka alla cookies

Ordloopen

Enligt internationella studier (PISA 2022) saknar idag en fjärdedel av eleverna i åk 8 grundläggande läsförståelse, vilket ökar risken för utanförskap i vårt skriftspråkliga samhälle. Ett rikt ordförråd är en viktig förutsättning för förståelse och uttryck av både det talade och skrivna språket.  

Genom Ordloopen vill vi ge lärare ett verktyg baserat på evidens från forskning inom språk- och kognitionsvetenskap som hjälper dem att utveckla sina elevers ordförråd. Ordloopen är ett digitalt program som stödjer lärare i att välja ut ord ur den text som är aktuell i undervisningen. Det är adaptivt och anpassar sig till lärarens professionella val av text och innehåll för att skapa övningar, vilket innebär att läraren inte behöver förhålla sig till ett visst förlag eller leverantör och sparar värdefull planeringstid. 

 De utvalda orden kan vara viktiga för att bygga skolordförråd, eller centrala för att förstå det ämnesområde som texten rör. Ordloopen skapar sedan strukturerade övningar med inbyggd progression mot en fördjupad kunskap om ordet. Tillsammans med tillhörande lektionsförslag som fokuserar på muntlig och skriftlig användning av orden i elevaktiva övningar, bygger Ordloopen både bredden och djupet av ordförrådet. Ordloopen kan användas i helklassundervisning för att skapa en gemensam förståelsegrund, i mindre grupper eller i enskild undervisning.  

Övningarna möjliggör att eleverna får tillräckligt med repetitioner för att lära sig orden på djupet. Det är bra för alla elever, men särskilt bra för elever med språkstörning/DLD. Ordloopen kan också underlätta för lärare att differentiera undervisningen utifrån olika behov, genom att exempelvis välja ut olika ord för elever som är nya i språket eller för elever som behöver en språklig utmaning.  

Ordloopens långsiktiga mål är att bidra till språk-, läs- och skrivutveckling som i förlängningen gör att människor kan delta och bidra i vårt samhälle utifrån sin fulla potential. 
 
Vårt team består av speciallärare, logoped, IT-pedagog och lärare samt en professionell problemlösare. Vi söker nu skolor och kommuner som tillsammans med oss grundare vill vara med och utveckla elevers ordförråd och mäta effekten över tid. 
 
Kontakt
Charlotte Stenlund  
charlotte@ordloopen.se  
070-674 40 59 
ordloopen.se

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 15 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.