Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

100% desperat — Artby lanserar ny och naken kampanj för startups

Publicerad 2020-05-15

100% desperat, 100% dedikerad, och 100% transparent. Det är riktlinjerna när varumärket Artby inför öppen ridå efterlyser en partner, och banar väg för ett nytt och naket sätt att pitcha.

Artby etablerades 2018 med ambitionen att inom fem år utvecklas till ett internationellt verksamt varumärke. Ett starkt team finns på plats liksom en kvalitetssäkrad produkt och en offensiv go-to-market-plan. I början av 2020 förde Artby positiva samtal med en handfull svenska investerare och våren 2020 skulle varumärket lanseras på den amerikanska marknaden. Men läget har kommit att förändras. I efterverkningarna av COVID-19 riskerar nu en progressiv affärsidé, två år av brutalt hårt arbete, och ett kvalificerat team att slås i spillror. Om inte Artby omgående hittar en partner. När allt står på spel, finns inget att dölja. Desperata tider, kräver desperata åtgärder menar teamet. Som ett svar på det akuta läget, initierar Artby LinkedIn-kampanjen LOVERS DO IT BETTER. Initiativet går ut på att, utan omskrivningar och med full transparens, visa upp den egna affärsidén och officiellt efterlysa en investerare eller affärsängel.

– När allt står på spel, finns inget att dölja. På LinkedIn och på vår kampanjwebb lägger vi alla kort på bordet. Vi lyfter fram vår kärlek för Artby, våra ambitioner, vårt nuläge, och vårt desperata behov av finansiering och partnerskap. Via en nedladdningsbar PDF lägger vi också fram alla detaljer; all analys, all strategi, alla planer och alla siffror. Inget undanhålls. Det är djärvt och naket, säger Kalle Hardell, vd Artby

Det desperata läget kan kännas igen av många andra. En mängd startups, som i sitt startskede är både kapitalkrävande och likviditetskänsliga, drabbas hårt av COVID-19 och den inverkan som pandemin har på marknaden.

– Vi är inte ensamma. Många startups befinner sig i samma situation som vi. Vi hoppas att fler sträcker ut handen just på LinkedIn, där potentiella partners finns och där det också finns ett community som både kan och vill hjälpa till att sprida ordet, tagga intressanta kontakter, eller ge support på annat sätt, säger Kalle Hardell, vd Artby.

Artby och kampanjen LOVERS DO IT BETTER

Länk till kampanjwebben
Hashtag: #loversdoitbetter

Artby producerar och säljer kollektioner med konsttryck i begränsad upplaga. I grunden arbetar företaget med att ompaketera kvalitativ samtidskonst, och introducera den som en premiumprodukt på en medveten mode-, design- och livsstilsmarknad. Artby grundades 2018 av Karl Hardell, vd, och Sara Hardell Flagge, creative director. Idag samarbetar varumärket med ett 30-tal internationellt verksamma konstnärer och har kunder i hela Skandinavien. Artby får affärsstöd av Uminova Innovation.

Läs mer om Artby på deras webb

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.