Meiju Vartianen, Fredrik Sahl och moderatorn Johan Hedengran från panelsamtalet "Från idé till startup" i samband med Umeå Tech Arena den 14 maj.

“Känner mig som en avundsjuk partner”

Tipsen var många när tre entreprenörer delade med sig av sina erfarenheter i samband med ett panelsamtal på Umeå Tech Arena 14 maj.

För första gången var avslutningen på Uminova Innovation Startupprogram en del av Umeå Tech Arena, Uminova Innovations event för alla tokiga i tech. Som en inledande del av programmet pitchades de 8 affärsidéerna för publiken. Dessutom deltog tre tidigare entreprenörer i ett panelsamtal där de pratade mer om sin egen väg från en idé till ett startupbolag.

En av deltagarna var Mikael Östberg från Memotus som har utvecklat en app för att förenkla rehabilitering och han poängterade att de är ett bolag i ständig förändring.

– Det ligger i vårt DNA att ständigt förnya och ändra vår lösning utifrån de insikter vi får från vad våra kunder säger och hur de beter sig, sa Mikael Östberg.

Intresserad av kunden

Fredrik Sahl från Flow Below, ett bolag som arbetar med att hjälpa vatten- och avloppsföretag att hitta läckor i avloppsnätet, fyllde i.

– Jag känner mig faktiskt ganska ofta som en avundsjuk partner gentemot mina kunder. Det händer ofta att jag ser dem beskriva ett problem på tillexempel LinkedIn och sen är det någon annan som hinner svara, trots att jag hade kunnat svara något ännu bättre. Det visar på hur otroligt fokuserad och intresserad jag är av mina kunders problem. Men ja, det är väl tur att jag inte springer på alla bollar Man måste kunna fokusera som en startup, säger Fredrik Sahl med ett skratt.

Var prestigelös

Meiju Vartiainen från Mowida, som utvecklar ett innovativt administrativt verktyg för mindre fastighetsägare, tydliggjorde också att man måste vara prestigelös som startupentreprenör.

– Vi har varit tvungna att kasta bort att vi har byggt då det inte var vad kunderna faktiskt efterfrågade. Det visar på vikten av att undersöka vad kunderna faktiskt behöver, inte bara vad vi tror att de behöver. Och inte bara kundernas behov, utan också kundernas kunds behov, sade Meiju Vartianen.

– Sen har vi också lärt oss att titta på vad kunderna faktiskt gör, inte bara vad de säger att det gör. Idag är vi mycket bättre på att analysera all den data vi har om våra kunder, poängterade Mikael Östberg.

– Och var inte rädd att fråga om hjälp. Här i Umeå har vi ett fantastiskt klimat bland inkubatorer, entreprenörer och andra där alla verkligen vill hjälpa till, berättade Meiju Vartianen.

Se hela panelsamtalet i videon nedan