Från vänster Ludvig Bohlin, Shimmercat, Jenny Ferry, Sigr, Anders Körning, We-Make, Meiju Vartiainen, Mowida, samt Niclas Lundell, Personalkollen.

Uminova-bolag nominerade till sju priser på Umeågalan

Mowida, Sigr, Shimmercat, We-Make, Zordix och Personalkollen. Inte mindre än sex bolag som får eller har fått affärsstöd från Uminova Innovation är nominerade till sju priser på Umeågalan 2019.

Den 7 november hålls Umeågalan, Umeå största och mesta firande av företagande och entreprenörskap i Umeå. Att bolag från Uminova Innovation nomineras är inte ovanligt, tvärtom, men i år kan inte mindre än sex bolag med kopplingar till inkubatorn vinna sju åtråvärda priser.

Cykelklädesbolaget Sigr är nominerad till årets Marknadsförare. Sigrs samarbete med restaurang Tapas i Umeå har fått mycket uppmärksamhet och kampanjen kring kollektionen Norrsken på världens största cykelmässa Eurobike blev framgångsrik. Vd Jenny Ferry och teamet gläds.

– Det är superpeppigt, en energikick såklart. Men mest glada är vi för Umeås fyra cykelklubbar som hjälper oss enormt mycket med vår produktutveckling. De testar våra kläder och är jätteviktiga för oss. Vi försöker marinera oss lokalt så att vi sedan kan föra ut Umeås cykelvärderingar i världen. Jag hoppas att de sammanlagt 800 medlemmarna i Cykelintresset, Obbola IK,  Gimonäs CK och TS Järnet känner sig malliga, säger Jenny Ferry.

Killarna på We-Make tillverkar produkter som löser problem på uppdrag av kunder. De har chansen att vinna Årets Nya Företagare, ett pris som delas ut till ett bolag som är mellan ett och sex år gammalt.

– Det är fantastiskt, otroligt roligt att bli uppmärksammade och få vara med och tävla. Eftersom vi jobbar med att få ut flera av våra produkter på marknaden så är exponeringen toppen. Vi har fem som vi jobbar på nu. Vi hoppas att fler får upp ögonen för oss på galan och att de ser att vi är personer med riktigt bra idéer, säger Anders Körning, vd.

Meiju Vartianien är bara 26 år, men ingen rookie i Umeågalan-sammanhang. Hon och hennes startup Mowida, ett innovativt administrativt verktyg för mindre fastighetsägare, har varit nominerad till Årets Unga företagare tidigare. Andra gången gillt?

– Kortfattat, nomineringen betyder extra energi. Vi har haft två tuffa år på många sätt och det här är en kick åt rätt håll. Det är ett kvitto på att vi rör oss i rätt riktning. Annars jobbar vi på för fullt. Galan blir en chans att för ovanlighetens skull stanna upp en kort stund och se tillbaka på arbetet vi gjort senaste året, säger Meiju Vartianien, vd.

Spelutvecklingsbolaget Zordix har gått från klarhet till klarhet senaste åren. Nu kan de bli Årets Marknadsförare. Vd Matti Larsson ser nomineringen som en fjäder i hatten.

– Vi gläds åt att vara utvalda i den hårda konkurrens som finns inom marknadsföring i Umeå. Nomineringen är ett bevis på att kreativitet och innovation lönar sig inom alla områden. Vi kommer att fortsätta utmana och utveckla vår marknadsföring inom vår nya avdelning  Zordix Publishing där vi förlägger andra utvecklares spel, säger Matti Larsson. 

Hos Uminova Innovation gläds man åt alla nomineringar.

– Det är fantastiskt med så många nominerade inkubatorbolag och framför allt att det är en sådan bredd på priser och bolag från så många olika branscher. Det bevisar att vi lyckas som en breddinkubator. Personalkollen har vi arbetat med väldigt länge och där gjorde vi insatser som vi såg gjorde skillnad, bland annat med skuggstyrelse vilket vi vet kan hjälpa startups enormt. Zordix är ett spelbolag vi hjälpt tidigt och som nu är börsnoterat, och deras framgång motiverar oss ytterligare att hjälpa fler att bygga bolag i samma bransch. Stort grattis till alla nominerade och givetvis finns vi på plats på Umeågalan för att heja fram dem! säger Maria Olofsson från Uminova Innovation.

Umeågalan 2019 äger rum 7 november.

Uminova-bolag som kan vinna priser

Sigr
Årets Marknadsförare

Motivering: Sigr AB har en tydlig vision i sitt arbete med att bygga upp och utveckla företaget. Genom en mix av fantastiska bilder från vår region med cyklister och matematiskt analyserat digital data har de kunnat bygga upp effektiva digitala marknadskampanjer för att nå ut till en global marknad redan från första året. Med en tydlig vilja och ambition har företaget också kommunicerat sin övertygelse att landsvägscykling är för alla, såväl män som kvinnor och dessutom över hela världen via bl a #sigrrevolution. Redan i detta relativt tidiga skede har man nått ut till kunder boende i stort sett i hela världen. Att använda cykelklubbarna i Umeå som fotomodeller, fota lokala miljöer, göra om en restaurang i Umeå till cykelrestaurang, har man dessutom exporterat det finaste av norra Sverige. Lokalt, globalt, hållbart och med ett nytänkande är framgångsfaktorer i den kommunikation och marknadsföring som Sigr står för.

Zordix
Årets Marknadsförare

Motivering: Zordix AB är verksamma på en nationell, men framförallt global marknad, vilken är väldigt konkurrensutsatt och där marknadsförings- och kommunikationsutmaningarna är stora. De har genom målmedvetet, hårt och gediget arbete tagit sig till en framstående position med ett mycket starkt varumärke mot sina målgrupper. Varumärkesarbetet har visat på verkliga framgångar för såväl företaget som de egna spelen och har på relativt kort tid gett stora framgångar. I företagets marknadsföring behövs förståelse för deras målgrupper. Passionen för spel som Zordix har, ger dem helt unika förutsättningar att fortsätta att växa.

Personalkollen

Årets tillväxtföretag
Motivering: Personalkollen grundades med syftet att förenkla det krångliga genom att skapa Sveriges bästa personal- och lönesystem. Bolagets målsättning var att bygga en komplett lösning som skulle hjälpa hotell-, café-, och restaurangägare till en smidigare vardag. Det har bolaget numera lyckats med och de har tusentals nöjda kunder över hela Sverige. Fokus har alltid varit och kommer fortsätta vara att erbjuda marknadens mest användarvänliga system  som sparar både tid och pengar för kunden. Så som systemet är uppbyggt finns även en potential att applicera det på fler branscher.

Årets Företagare
Motivering: Genom sin förmåga att lyssna till kunden och lösa problem på allra bästa sätt har dessa företagare utvecklat ett systemstöd som spränger alla gränser. En viktig framgångsfaktor har varit att inte rädas att ta hjälp av dem som har gjort resan tidigare och på sätt nå ännu längre. Niclas och Andreas är sanna entreprenörer som bygger och utvecklar ett företag i brett delägarskap för kundens bästa.

Mowida
Årets Unga Företagare

Motivering: Mowida är en molnbaserad tjänst som matchar bostadssökande med passande boende. Mowida har hittat ett hål i marknaden som etablerade aktörer inte hanterar och fastighetsägarna får tillgång till både ett fastighetssystem men även en matchningsfunktion som effektivisera processen att hitta hyresgäster. Dessutom får bostadssökande tillgång till en enkel och säker kanal för att nå mindre fastighetsägare. Att många tror på bolaget visar inte minst det kapitaltillskott som bolaget erhållits. Mowida är en strartup med stor potential och grundaren Meiju Vartiainen är en förebild för alla entreprenörer genom sin energi och vilja att i med och motgång utveckla bolaget och sina medarbetare.

Shimmercat
Årets Avknoppningsföretag

Motivering: ShimmerCat är ett startup-bolag grundat av forskare vid Umeå Universitet. Bolaget har en lösning på utmaningen att alla e-handlare är beroende av snabbare laddningstider. Studier visar att om en webbsida tar mer än 3 sekunder att ladda så överger 53 % sidan, och om laddningstiden överstiger 5 sekunder överger 74 % sidan. Då e-handlares webbsidor tenderar att bli mer avancerade, dynamiska, bild- och videointensiva så blir optimeringsarbetet allt mer komplext. Även ökad access via mobil och mer geografiskt spridda kunder påverkar laddningstiderna negativt. Att optimera prestanda är komplext och dyrt samtidigt som det har direkt påverkan på kundupplevelsen och nyckeltalet konvertering. Shimmercat har en unik lösning för att optimera laddningstider upp till 70% snabbare. Bolaget har på kort tid attraherat flera e-handlare som kunder, och fokuserar för närvarande på att erbjuda sin lösning via renommerade e-handelsplattformar och webbyråer.

We-Make
Årets Nya företagare

Motivering: We-Make AB är ett innovativt företag där fokus ligger på problemlösning. We-Make identifierar problem och behov hos företag och omsätter dessa till användbara produkter. Med stor erfarenhet av produktutveckling och ett gediget nätverk av kompetenta underleverantörer tillverkar de framtidens produkter redan idag.

 

 

 

 

 


Text av: Emmy Ericsson

Publicerad: 20 september, 2019



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Emmy Ericsson

20 september, 2019