Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies Neka alla cookies

Kickstarta din affärsidé hösten 2025

Entreprenör, innovatör eller rätt och slätt en vanlig person med en ovanligt smart idé?

Oavsett vad du kallar dig så ska du söka Startupprogrammet om du har:

  1. En affärsidé med potential, alltså tror dig sitta på en nytänkande lösning på ett problem som kunder där ute är beredda att betala för.
  2. Pannbenet som krävs för att ta reda på om du har rätt.

In English further down.

Nästa omgång startar 30 september 2025

Startupprogrammet ger dig möjlighet att provskjuta din affärsidé i tre månader. Tillsammans med affärsutvecklare, experter och övriga deltagare tar du reda på om idén är värd att satsa vidare på. Vi använder en beprövad metodik och oavsett utfall får du med dig lärdomar och insikter för livet. Eller kanske nästa affärsidé (har hänt att det är den andra som tar fart).

Vår ambition är att du efter programmet har ett bra beslutsunderlag för nästa steg. I bästa fall har du fått bekräftat att din lösning skapar värde och att betalningsvilja finns hos en identifierad kundgrupp. Då kan du bli aktuell för mer avancerad support i vår inkubator. I slutet av programmet har vi ett individuellt möte med alla deltagare där vi utvärderar läget tillsammans och, om vi ska fortsätta att arbeta ihop, sätter en plan framåt.

Det här får du

Sju skräddarsydda workshops med handplockat innehåll för att på effektivast sätt verifiera din affärsidé. Vi använder smart metodik, mallar och verktyg för att strukturera ditt arbete och komma framåt så snabbt som möjligt. Programmet hålls i våra lokaler på Tvistevägen i Umeå, där du också kan sitta och jobba i våra öppna ytor mellan träffarna, sida vid sida med våra inkubatorbolag. Under programmet får du också möjligheten till enskild coachning. Avslutningsvis får du i slutet pitcha skarpt till externa experter, och fina stipendium delas ut.
Som grädde på moset blir du en del av vårt nätverk med tillgång till investerare, framtida kunder, talanger och samarbetspartners. Vi känner hur många som helst som inte vill annat än ge startups fart.

För vem?

För dig som vill utveckla din affärsidé eller nystartade företag, och har din bas i Västerbotten. Du behöver inte ha startat bolag eller ha ett team på plats, men det ska vara din ambition. Du ska ha tid och möjlighet att delta på alla workshops, samt driva arbetet framåt mellan träffarna.

Plats: Umeå.

Språk: Hösten 2025 hålls programmet på engelska, preliminärt.

Pris: 0 kr (du betalar i svett brukar vi säga).

Vi intervjuar löpande så hör av dig idag!

Viktiga datum 

Samtliga träffar är obligatoriska för alla deltagare. Räkna med ca 2,5-3h/gång.

Workshop 1: Intro och Lean Startupmetodiken – 30/9

Nu är vi igång! En uppstart där vi berättar mer om programmet, vi lär känna varandra och börjar arbeta med affärsidéerna genom att borra i vilket problem ni löser och för vem.

Workshop 2: Vad behöver du ta reda på mer om och av vem? – 6/10

Kommer er lösning skapa verkligt värde för den tilltänka målgruppen och omvärlden? Och finns det kunder som är beredda att betala? Vilka andra affärskritiska frågor behöver ni få svar på? Vi kartlägger era intressenter för att identifiera vilka ni behöver gå ut och prata med för att ta reda på svaren.

Workshop 3: Behovsverifiering och kundvalidering – 22/10

Genom att kontakta och lära av potentiella kunder och andra intressenter fortsätter ni testa och bekräfta att er produkt eller tjänst verkligen möter kundernas behov och om de är villiga att betala för det. Under workshop 3 får ni en crash course i effektiv behovsverifiering och hur ni lägger upp möten för att närma er en affär.

Workshop 4: Konkurrensanalys och kunskapstillgångar – 4/11

Att ha koll på kunders alternativ är viktigt. Lika viktigt är att säkerställa att du har ensamrätt till din affärsidé. Kan du hålla konkurrenterna på avstånd genom att erbjuda något unikt och skydda dina kunskapstillgångar?

Workshop 5: Segmentering & Positionering – 13/11

Att segmentera och positionera handlar om konsten att dela upp sin marknad i mindre grupper, välja vilken man vill aktivt skapa värde för och rikta sina insatser till. Att förstå sin kund och våga fokusera. För startups är dessa steg avgörande för att nå rätt kunder och differentiera sig från konkurrenterna.

Workshop 6: Att börja räkna / Finansiering – 25/11

Finns det potential att bygga ett ekonomiskt hållbart bolag baserat på din affärsidé? Det är bra att tidigt skapa sig en bild av kommande kostnader och vilka intäkter som krävs för att nå dit ni vill med bolaget. Vi pratar också om olika sätt att finansiera sin startupresa.

Workshop 7: Pitchträning/ Value creation – 2/12

För att kunna attrahera såväl kunder, som partners och investerare behöver man kunna presentera sin affärsidé på ett övertygande sätt. Vi tränar på varandra och lär av feedback.

Pitch för Jury: 8/12

Pitch av din idé för en extern jury. Fina stipendiepengar från Nordea finns i potten.

Demoday: 11/12

Programmets avslutningsdag  där du kort får pitcha din affärsidé inför vårt community och personer inom näringslivet. Fina stipendium delas ut!

Har du frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig till Magdalena Eriksson. Vi behandlar din ansökan med sekretess.

Startupprogrammet sker i samarbete med Innovationskontoret vid Umeå universitet, och Umeå universitet Holding.


Entrepreneur, innovator, or simply an ordinary person with an unusually smart idea?

Regardless of what you call yourself, you should apply for the Startup Program if you have:

1. A business idea with potential – in other words, you believe you have an innovative solution to a problem that customers out there are willing to pay for.
2. The determination to find out if you’re right.

The Startup Program gives you the opportunity to test your business idea for three months. Together with business developers, experts, and other participants, you’ll determine whether your idea is worth pursuing. We use a proven methodology, and regardless of the outcome, you’ll gain valuable insights and knowledge. Who knows, maybe it’s your second idea that takes off!

Our goal is for you to have a solid foundation for your next steps after the program. In the best-case scenario, you’ll have confirmed that your solution creates value and that there’s a willingness to pay among an identified customer group. If that’s the case, you could be eligible for more advanced support in our incubator. At the end of the program, we’ll have individual meetings with all participants to evaluate the situation and, if we continue working together, set a plan for the future.

What You’ll Get

Seven tailored workshops with carefully selected content to efficiently validate your business idea. We use smart methodologies, templates, and tools to structure your work and move forward as quickly as possible. The program takes place at our facilities on Tvistevägen in Umeå, where you can also work in our open spaces between sessions, side by side with our incubator companies. During the program, you’ll also have the opportunity for individual coaching. Finally, you’ll pitch to external experts, and scholarships will be awarded.

As the icing on the cake, you’ll become part of our network, gaining access to investors, future customers, talented individuals, and collaboration partners. We know plenty of people who are eager to support startups.

Who Is It For?

For those who want to develop their business idea or newly started company and have their base in Västerbotten. You don’t need to have already started a company or have a team in place, but ambition is essential. You should have the time and opportunity to participate in all workshops and drive the work forward between sessions.

The next round starts September 30

Language: English

Location: Umeå

Price: 0 SEK (you pay in sweat, as we like to say)

We’re interviewing participants continuously, so reach out today!

Important dates

You are expected to attend all workshops. Approx. 2.5-3 hours per session.

Workshop 1: Introduction and Lean Start Up – 30/9

We’re getting started! This initial session provides an overview of the program. We’ll get to know each other and begin working with the business ideas by exploring the problem you’re solving and for whom.

Workshop 2: What do you need to learn, and from whom? – 6/10

Will your solution create real value for your target audience and the world? And are customers actually willing to pay for it? What other business-critical questions do you need answers to? We’ll help you map out your key stakeholders to identify exactly who you need to talk to in order to find those answers.

Workshop 3: Need Verification & Customer Validation and Sales – 22/10

By engaging with and learning from potential customers and other stakeholders, you’ll continue to test and confirm that your product or service genuinely meets customer needs and that they are willing to pay for it. In Workshop 3, you’ll get a crash course in effective needs verification and how to structure meetings to move closer to a deal.

Workshop 4: Competitor analysis and knowledge assets – 28/10

Having a clear understanding of customer alternatives is crucial. Equally important is ensuring that you have exclusive rights to your business idea. Can you stay ahead of competitors by offering something unique and protecting your intellectual assets?

Workshop 5: Segmentation & Positioning – 25/10

To segment and positioning is about the art of dividing your market into smaller groups, choosing which one to actively create value for and directing your efforts towards. Understanding your customer and daring to focus. For startups, these steps are crucial to reaching the right customers and differentiating themselves from competitors.

Workshop 6: Getting Started with the Numbers / Funding – 25/11

Is there a potential to build an economically sustainable company based on your business idea? It’s smart to get an early grasp of upcoming costs and the revenue required to reach your goals. We’ll also talk about various ways to finance your startup journey.

Workshop 7: Pitch training / Value creation – 2/12

To attract customers, partners, and investors alike, you need to be able to present your business idea in a convincing way. We’ll practice on each other and learn from feedback.

Jury Pitch – 8/12

Pitch your idea to an external jury with the chance to earn a scholarship from Nordea.

Demo Day – 11/12

The programs last day, where you get to briefly pitch your business idea to our community and industry professionals. Scholarships are awarded!

Read about the participants spring 2025 here, in English if you scroll down.

If you have any questions, feel free to reach out to Magdalena Eriksson.

The Startup Program is conducted in collaboration with the Innovation Office at Umeå University and Umeå University Holding.