Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Från övre vänstra hörn och klockvis: Mentor och serieentreprenör Roger Gustavsson som kläckt affärsidén, teammedlem Eduardo Gomes, teammedlem Erik Silfver, teamexpert Magdalena Lindström, teammedlem Fanny Westerlund, teammedlem Christoffer Routledge och affärsutvecklare Johan Hedengran.

”Att bygga starkt team är smart business”

Teamet är en avgörande faktor för att ett startup ska få fart. Inte sällan är gruppens sammansättning faktiskt viktigare än kvaliteten på själva affärsidén. Bolag med starka team har upp till 3,5 gånger högre omsättning och så mycket som den dubbla vinstmarginalen jämfört med andra bolag. Gruppsammansättningen är en faktor som investerare tittar allt mer noga på när de väljer var de satsar sina pengar.

Magdalena Lindström är Uminova Innovations expert på området Team. Hon hjälper startups att hitta talanger och nyckelkompetenser, men att bygga starka team handlar om så mycket mer än så. När teamet väl är på plats ska de ju samarbeta framgångsrikt också.

– Våra startups ska jobba med frågan hela tiden, som en självklar del av affärsutvecklingen. Jag vill få dem att förstå att starka team inte bara handlar om trevnad, utan också om smart business, säger Magdalena.

Konkreta workshops

Hösten 2020 lanserade Uminova Innovation tävlingen Energy Team Challenge där priset var en plats i ett sprillans nytt startupteam. Startupteamets uppgift är att utveckla en befintlig affärsidé inom hållbar energiteknik till ett växande bolag. Med hjälp av djupintervjuer och objektiva tester valde Magdalena ut fyra vinnare av de 28 sökande. Teamet, som just nu går under namnet Leanergy, har under våren arbetat med Magdalena för att försäkra att gruppen är rustad för utmaningen.

– Vi har bland annat haft workshops där vi arbetat igenom Team Canvas. Det är ett verktyg som hjälper gruppen att hitta samsyn, lösa konflikter och bygga en produktiv kultur snabbt. Vi jobbar igenom rubriker som syfte och mål med det gemensamma arbetet, roller och ansvarsfördelning, värderingar och regler. Genom att lära känna varandra tidigt och prata öppet om styrkor, svagheter och hur man vill ha det får teamet i gång ett effektivt samarbete fortare och undviker tidskrävande fnurror och missförstånd, säger Magdalena.

Fanny Westerlund är en av teammedlemmarna i Leanergy.

– Det har varit häftigt att se hur väl testresultatet stämmer. Eftersom Magdalena från start varit så öppen med våra olikheter har det varit lättare att hitta varandra och börja jobba ihop. Vi är verkligen jätteolika och passar ändå så bra tillsammans. Hade jag gjort den här resan med kompisar så hade jag valt personer som är som jag och det hade nog varit bromsat arbetet, säger Fanny.

Vänta inte

Att redan från start prata ihop sig kring syfte och mål har varit oerhört värdefullt.

– Det är lätt att tänka att vi nog är överens om vad det är vi ska uppnå och varför och så, men när vi började prata och skriva ner ord på papper så visade det sig att det fanns viktiga saker vi behövde komma överens om. Att göra det bums från start är ju jätteviktigt. De flesta startups där ute gör nog inte det, fortsätter Fanny.

Magdalenas tester visade att teamet har en svaghet: konflikträdsla. Det var något som gruppen fokuserat särskilt på.

– Vid en konflikt är det ingen av oss fyra som tycker att det är jätteroligt att ta dag i den. Så vi har skapat en konfliktplan där vi kommit överens om hur vi ska göra när vi hamnar i ett sånt läge. Det är ju svårt att ta tag i hur gruppen ska hantera konflikter när man är mitt upp i en, säger Fanny.

Magdalena har konkreta tips till bolag som vill påbörja eller blåsa nytt liv i teamarbetet:

– Teamfrågan är något man behöver jobba med hela tiden, planera och bemanna. En bra start är att jobba igenom Team Canvas som är kostnadsfritt och se vad som händer. Ofta upptäcker man där vilka områden man behöver gräva djupare i. Det viktiga är att schemalägga arbetstid för att prata med varandra utifrån det här perspektivet.

Fem tips för starka team
  1. Rekrytera inte dig själv

Vid första intrycket kommer du dras till personer som är som du. Det är inte alltid produktivt. Sök personer som har andra perspektiv, kunskaper och personlighetsdrag än du själv.

  1. Testa personer snabbt och riskfritt

Erbjud korta avgränsade uppdrag till personer som har potential att bli en i teamet. Uppdragen ska inte röra något affärskritiskt. På så vis kan du snabbt och med låg risk ta reda på om personen är rätt eller inte.

  1. Börja i god tid

Inte när det redan är affärskritiskt och du skulle haft en person på plats igår. Då är risken stor att du blir ”blind” och tar in fel person i ren stress.

  1. Teamstrategi i affärsplanen

För att bygga ett team behövs kapital. För att få kapital behövs ofta ett team. Vanligt förekommande moment 22. Investerare vill allt oftare se en teamplan. Om du kan visa hur du avser att bygga ditt team så ökar chansen att få den där viktiga investeringen. Med andra ord, teamstrategi är lika viktigt som andra delar i affärsutvecklingen.

  1. Mer än lön spelar roll

Startups kan sällan erbjuda en fet lön, men underskatta inte värdet av delägarskap eller startuperfarenheten. Precis som du försöker skapa värde för dina kunder behöver du hitta andra vägar än pengar för att skapa värde för och attrahera talanger.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.