Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
- 300 000 äldre svenska beskriver sig som ofrivilligt ensamma. Pandemin satte stopp för många möten och aktiviteter, och för vissa är det svårt att hitta tillbaka nu när restriktionerna släppt. Här kan Samarit göra skillnad, säger operativa chefen Fredrik Åberg.

En miljon till Samarits innovation för ensamma äldre

Publicerad 2021-11-11

Startupbolaget Samarit, som utvecklar en sällskapstjänst som tacklar ofrivillig ensamhet bland äldre, beviljas nära en miljon kronor av innovationsmyndigheten Vinnova. Pengarna är en del av en större nationell satsning skapad av myndigheten för att främja omställning av olika branscher i spåren av pandemin. Miljonen betyder att bolagets planer accelereras.

– Det är förstås väldigt roligt. Nu får vi mer fart i testandet och validerandet av själva konceptet och kan snabba på utvecklingen av den digitala plattformen kring vår tjänst. Det händer mycket hos oss just nu. Vi anställer också en person inom digital kommunikation, säger operativa chefen Fredrik Åberg.

Samarit matchar äldre med eldsjälar som kan ta dem med på exempelvis teaterbesök, promenader eller en kaffe i solen. Det är den äldre själv som bestämmer vad man tillsammans ska hitta på. Guldkant i vardagen är i fokus. Erbjudandet är ett komplement till traditionell äldreomsorg och ska erbjudas i hela Sverige. En viktig del i konceptet och den digitala plattformen är återkoppling efter varje besök som den äldre men också anhöriga kan ta del av.

– Vår tjänst kan köpas av den äldre själv, men också av anhöriga. Genom att inkludera de anhöriga i konceptet ser vi att vi kan göra skillnad för hela familjen. Anhöriga får sinnesro och de äldre får sällskap, fina stunder och nya upplevelser. Vi kan inte avslöja för mycket, men vi testar just nu några av våra nya funktioner i plattformen och ser att de betyder jättemycket. Det vi gör berör i hjärtat, på djupet, säger Fredrik Åberg.

Tjänsten är redan igång och den digitala plattformen lanseras någon gång i årsskiftet 2021/2022.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.