Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Kunddialog viktig från start

Hej Anders! Just nu är deltagarna på Startupprogrammet ute och pratar med möjliga kunder. Varför det?

– Är du noggrann med testa din affärsidé på framtida kunder så minimerar du risken att lägga ned tid och pengar på att skapa en lösning som ingen i slutändan vill betala för. När man har en idé utgår man ofta ifrån ett problem man själv upplever. Då är det viktigt att även stämma av om den upplevelsen faktiskt delas av många i den tilltänkta målgruppen. Risken om man inte pratar med potentiella kunder är att du skapar en bra lösning, men för fel problem. Det vill säga en produkt som ingen behöver. En annan risk är att din målgrupp gillar din lösning, men upplever att problemet är så pass litet att de inte är villiga att betala för att lösa det. En tredje risk kan vara att det är för få som upplever det problem du vill lösa, att marknaden helt enkelt kommer att vara för liten.

I möten med möjliga kunder ska man prata om problemet, inte lösningen. Varför då?

– Det är kundens upplevda problem som kunden är villig att betala för att få löst. Det är därför viktigt att prata med många olika personer så att du verkligen får en förståelse för vad problemet är. Ju bättre du kan visa att du förstår deras problem, desto större kommer intresset vara för att höra om din lösning. Problemet är näringen till hela idén.

Att kontakta möjliga kunder kan kännas läskigt, hur förbereder man sig?

– Det första samtalen är de svåraste, men försök att inte övertänka situationen. Människor gillar generellt att prata om olika problem som de upplever, och att någon faktiskt är intresserad av att lyssna. Sitt inte bara i källaren och arbeta på din idé. Andas in, våga dig ut och håll dig sedan i ständig rörelse. Då börjar det hända saker.

Anders Wännman har en lång erfarenhet av affärsutveckling, och är sedan 2019 en av de externa affärsutvecklare som Uminova Innovation samarbetar med.

Anders tips för smart verifiering
  1. Prata med många potentiella kunder. Det första samtalet är det svåraste, sedan blir det lättare.
  2. Prata om problemet. “Detta problem har jag noterat, har du också upplevt det?
  3. Lyssna!

 

[plugbit title=”Påbörja din startupresa med oss” link=”https://getmestarted.uminovainnovation.se/jobs/1013107-let-s-take-my-innovative-business-idea-to-the-next-level” button=”Ansök här”]Om du har en vass affärsidé du vill utveckla så kan du ansöka om att få vårt affärsstöd. Som startup hos oss får du tillgång till hela vårt nätverk av affärsutvecklare, investerare, talanger, storbolag, samarbetspartners och specialister. Fyll i formuläret så hör vi av oss![/plugbit]

 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.