Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
En lektor tillika läkare, och så en spelutvecklare. Samarbetet mellan Thorbjörn Lundberg och Oskar Wahlström är lika oväntat som lyckat.

Startup skapar spel med fiktiva patienter

Gamification, eller spelifiering på svenska, är en stark trend som allt fler hakar på. Det handlar om att ta engagerande element från underhållningsspel och applicera dem inom verksamheter som inte alls har med spel att göra. Exempelvis handel, IT, transport och utbildning.

I Umeå har ett spännande samarbete på just området utbildning påbörjats. Läkarutbildningen hos Umeå universitet tar hjälp av inkubatorbolaget Frostspektrum Interactive för att digitalisera ett visst studiemoment. Det handlar om ett slags rollspel baserat på fiktiva patientfall som i alla tider gjorts analogt på papper, men som nu ska få en digital lösning. Eldsjälen på Umeå universitet heter Thorbjörn Lundberg, läkare och lektor inom ämnet Allmän medicin.

– Jag har själv spelat mycket datorspel, framför allt ett spel där man bygger upp sin egen läkarklinik. Ur det kom idén att vi borde kunna utveckla ett spel till utbildningen som levandegör patientfall på ett sätt som inte går att göra på papper. Bara genom att bildsätta de fiktiva patienterna blev de så mycket mer levande. Men en digital lösning kan vi ta det mycket, mycket längre, säger Thorbjörn Lundberg.

I spelet ska studenterna prioritera patienterna, ställa frågor till och undersöka patienterna och bedöma nästa steg; vilken behandling som är lämplig eller om det kanske behövs prover för att ta reda på mer. En viktig aspekt inom allmän medicin är att man på verkliga hälsocentraler följer sina patienter under lång tid. Tid som en faktor i spellösningen är därför relevant.

– Min tanke är att studenterna i spelet får följa samma patienter under lång tid och att komplexiteten byggs på allt eftersom, säger Thorbjörn som ser framför sig att den här spelidén kan vara intressant också för utbildning av exempelvis psykologer, sjuksköterskor och socionomer.

Att skapa en lösning så nära verkligheten och vardagen som möjligt är en spännande utmaning för spelutvecklaren Oskar Wahlström.

– Bäst vore om vi kan simulera en hel arbetsdag eller kanske till och med en arbetsvecka. Vi har också spånat på att simulera den fysiska miljön och göra det möjligt för studenterna att ta ställning till vilken utrustning hälsocentralen ska ha. Just nu så idégenererar vi. Nästa steg är att utveckla en prototyp och testa den på studenter och lärare, säger Oskar.

För Frostspektrum Interactive betyder samarbetet en hel del.

– Det är otroligt roligt att applicera mina designkunskaper på något praktiskt som hjälper människor och dessutom kan skapa ett engagemang tack vare ett underhållningsvärde. Det är en chans att visa upp att Frostspektrum har vassa skills som kan användas brett av många.

Spellösningen planeras vara klar till vårterminen 2023.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.