Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
– Vi säkerställer att annonsörerna endast visas i de sammanhang de önskar för att stärka varumärket och skapa effekt. Detta stärker utgivarnas förutsättningar och i förlängningen läsarna, som fortsatt får tillgång till kvalitetsjournalistik utan att betala med personlig information, säger Mona Forsman, Adlede.

Adlede bakom ny digital annonsplattform åt danska mediehus

Publicerad 2020-11-16

– Vår lösning placerar annonserna i en lämplig kontext som väcker läsarens nyfikenhet för annonsen, säger Mona Forsman, Teamleader på Adlede.

Flera stora danska mediehus har gått samman för att utveckla en ny digital annonsplattform i samarbete med bl. a Adlede, ett avknoppningsbolag från Codemill, grundat vid Institutionen för datavetenskap på Umeå universitet och tidigare ett inkubatorbolag hos Uminova Innovation.

Plattformen baseras på AI-driven annonsteknik som skapar räckvidd, självständighet och kvalitet vilket ger ett starkt alternativ i en föränderlig annonsmarknad.

Önskade sammanhang

– Vi säkerställer att annonsörerna endast visas i de sammanhang de önskar för att stärka varumärket och skapa effekt. Detta stärker utgivarnas förutsättningar och i förlängningen läsarna, som fortsatt får tillgång till kvalitetsjournalistik utan att betala med personlig information, säger Mona Forsman, Adlede.

Den digitala plattformen är utvecklad genom teknik tillhandahållen av Xandr, Nexta.io och Adnami. Adledes expertis och erfarenhet inom kontextuell annonsering finns inbyggt i systemet.

–  Våra lösningar erbjuder ett alternativ till traditionell cookie-baserad annonsering. Annonseringen kan ske utan tredjeparts-data, och behovet av att spåra läsarnas beteende på internet minskar vilket är en stor vinst för den personliga integriteten.

Ägs av utgivarna

Den digitala annonsplattformen ägs gemensamt av flera danska mediahus som TV 2, JP / Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier och Sjællandske Medier. Varje medlem ansvarar fortfarande för sina säljaktiviteter men kvalitet och öppna data inom samarbetet är A och O. Företagen delar också på utgifterna för tekniken.

– Det innebär att vi kan erbjuda ett riktigt starkt alternativ till Facebook och Google. Vår annonslösning når mer än 90 procent av den danska befolkningen över 15 år, säger Kenneth Brenøe, chef för digital försäljning och digital annonsutveckling på TV 2 i Danmark, samt ordförande för samarbetet.

Fakta om Adlede

Adlede är en avknoppning från IT-företaget Codemill, grundat vid institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet. Adlede erbjuder ett annonssystem baserat på AI och maskininlärning. Företaget har ett pågående samarbete med IKEA för att på ett effektivt sätt ta ställning till viktiga samhällsfrågor som klimat, HBTQ och jämställdhet. IKEAs digitala annonser visas endast på utvalda artiklar hos välkända publicister.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.