Bildtext: Loogup består av, från vänster, Lili Jiang, Moa Hermansson, Benjamin Sientzoff, Phoebe Tang, Randy Cottin och Alonso Serrano.
Bildtext: Loogup består av, från vänster, Lili Jiang, Moa Hermansson, Benjamin Sientzoff, Phoebe Tang, Randy Cottin och Alonso Serrano.

AI gör det lättare att köpa bostad

En helt ny mäklartjänst, byggd på artificiell intelligens, lanseras av Loogup. I företaget finns anställda från sex länder.

– Bostadssajter har sett ungefär likadana ut de senaste årtiondena. Att erbjuda artificiell intelligens för att fatta beslut gällande den kanske största investeringen i livet är något som kommer att revolutionera inte bara bostadsmarknaden, men också alla andra branscher, säger Randy Cottin.

Umeåföretaget Loogup lanserar nu en helt ny internetbaserad tjänst som ska göra det lättare för den som vill köpa en bostad att hitta lämplig lägenhet eller hus. Med hjälp av artificiell teknik, ett antal kontrollfrågor och bildigenkänning av bostäder förstår systemet bostadsköparens behov och vilken sorts bostad den söker.

Utifrån hela Sveriges utbud av bostäder som är till salu visar Loogup sedan de bästa alternativen för varje användare. Rankningarna baseras på användarens input, önskemål, insikter och beteenden samt på marknadens trender. Tjänsten är gratis för både bostadsköpare och säljare, med premium-funktioner som bland annat ger en personlig, veckovis sammanfattning av de bästa köpen. Förutom förslag på bostäder att köpa kan användaren via Loogup också få hjälp med att upprätta lån hos banker.

– Det är som att ha en virtuell, oberoende mäklare som jobbar dygnet runt för att hitta de bästa erbjudandena. Genom att dra nytta av modern teknik kan vi erbjuda helt nya möjligheter att hitta boende, säger Randy Cottin, som ursprungligen kommer från Venezuela och är grundare av företaget.

För att fira lanseringen bjuder Loogup in till en afterwork på fredag 12 april på sitt kontor i The Pink i Umeå där alla är inbjudna.

Internationellt bolag

Idag är Loogup ett snabbt växande bolag med stor internationell erfarenhet. De sex anställda kommer från sex olika länder – Sverige, Spanien, Frankrike, Kina, Sydkorea, Hong Kong och Venezuela. Bland medarbetarna finns både de som är kunniga inom marknadsföring och forskare inom datavetenskap liksom erfarna utvecklare av datorprogram.

Företaget har fått hjälp med affärsutveckling hos Uminova Innovation och finansiering via Almi Företagspartner, Länsstyrelsen Västerbotten och innovationsmyndigheten Vinnova.