Artby presenterar nya kollektionen Blue. Bilden något beskuren.
Artby presenterar nya kollektionen Blue. Bilden något beskuren.

Artby presenterar ny kollektion

Artby från Umeå fortsätter väcka uppmärksamhet. Senast är det Nordic Style Magazine som lyfter fram företagets nya kollektion Blue.

Artby, som får affärsstöd av Uminova Innovation, har nyligen presenterat sin kollektion Blue, något som uppmärksammas av Nordic Style Magazine. Kollektionen är gjord i samarbete med den svenska konstnären Anders Granberg. Samlingen firar det fina och det vanliga och erbjuder tre minimalistiska konstverk godkända av Acne Studios, Filippa K och Tiger of Sweden.

– Vi ville skapa en kollektion för modemedvetna människor som älskar skandinavisk stil och gärna kan tänka sig omfamna det råa och opolerade. Anders Granberg är en mycket konceptuell konstnär med en tydlig preferens för starka bilder. Vanligtvis rör han sig mellan det polerade och det grova, säger Sara Hardell Flagge, Creative Director på Artby.

I en tidigare artikel har vi berättat om att Artby också har en plan och praktisk strategi för export och internationalisering. Tillsammans med Business Sweden och Arctic Design of Sweden ingår Artby i LEAP-programmet som innebär att företaget får tillgång till ett internationellt nätverk på över 50 marknader, direktkanaler till relevanta marknader, investerare och kunder samt mentorer av världsklass som har erfarenhet av scaleups och även har tillgång till branschspecifik expertis.

– Vi är i mitten av processen, men har indikationer på att specifika områden i Asien samt vissa städer i Europa och USA är högintressanta, inte bara för progressiva Skandinaviska varumärken utan även för konst i ny paketering, säger Karl Hardell, vd Artby.