Med på studieresan till Silicon Valley var, från vänster, Ted Bergner, Joakim Blomqvist, Maria Olofsson och Per Fransson.
Med på studieresan till Silicon Valley var, från vänster, Ted Bergner, Joakim Blomqvist, Maria Olofsson och Per Fransson.

Butiker och e-handel går samman

Fysiska butiker och e-handel närmar sig allt mer varandra, menar Ted Bergner, Uminova Innovation, just hemkommen från en studieresa i USA.

Ted Bergner, affärsutvecklare på Uminova Innovation och e-handelsexpert, är nyss hemkommen från en studieresa till Silicon Valley och San Francisco där han bland annat spanat på hur amerikanska affärskedjor och butiker möter konsumenter såväl online som i fysiska butiker. Resan arrangerades av Blekinge Business Incubator, med bland deltagare fanns affärsutvecklare och startup-företag från Uminova Innovation.

Under resan fick deltagarna inblick i en mängd startup-bolag från Silicon Valley, men även större bolags verksamhet som Mercedes, Google och Facebook. Här nedan berättar Ted Bergner mer om de intryck han fick från hur e-handel och fysiska butiker allt mer närmar sig varandra.

Företag som vill jobba med handel och försäljning till konsumenter ställs idag inför stora krav på att kunna hantera inte bara den fysiska butiken utan även mötet med kunder online, på plattformar för e-handel.

– Du måste göra ett antal strategiska val kring detta, slår Ted Bergner fast.

Personalisering

En av de stora trenderna i dagens handel handlar om personalisering. Allt fler sajter som bygger på e-handel vill erbjuda ett anpassat utseende efter vem du är och dina intressen, menar Ted Bergner.

När en kund loggar in med sitt konto på en online-butik kan systemet bakom webbsidan lagra information om allt som kunden gör. Dessutom finns det möjlighet att spåra om hen har surfat runt på andra sidor och tidigare köp. Allt blir till information som innebär att e-handelssidan kunden besöker kan visa upp erbjudanden som en annan användare kanske inte får se.

– Det är något som många vill jobba med också i den fysiska butiken. Men det kan då bli en jättekrock eftersom många butiker inte klarar av att anpassa sig till olika användare, det kan bli rätt stökigt och spretigt istället, menar Ted Bergner.

Tre spaningar som Ted Bergner tar med sig hem handlar om prissättning, varumärkets betydelse och jakten på god påverkan.

Dynamisk prissättning

Dynamisk prissättning är det många som talar allt mer om. Sajter som säljer flygbiljetter är ett exempel där detta redan har genomförts. Finns det många biljetter tillgängliga läggs de ut till ett billigare pris. När sedan biljetterna börjar ta slut så höjs priset.

– Den modellen försöker man nu applicera på andra varor istället för det reahjul som handeln ofta hamnar i när de har massor av kollektioner som ska krängas varje år. Med en dynamisk prissättning skulle de istället kunna driva in kunder tidigt och erbjuda bra pris när de fått in en ny kollektion, vare sig det är till den fysiska butiken eller e-handeln, förklarar Ted Bergner.

Branding genom innehåll

Vikten av varumärket, så kallad branding, är en annan spaning som Ted Bergner tar hem från Silicon Valley. Det handlar då om att kunna variera bilden av företaget utifrån de intressen som en kund kan ha. Ted Bergner nämner Netflix som ett exempel. Utifrån de filmer användaren sett tidigare räknar AI-styrda algoritmer fram ett särskilt utbud som kan vara delvis annorlunda än vad en annan användare får se.

– Det innebär att företaget inte behöver välja bort några målgrupper. Det här är svårt att göra i en fysisk butik även om vi ser allt fler försök till det. En del butiker jobbar med inkastare som lockar personer att komma in från trottoaren och genast försöker fånga in vilka de är och vilka intressen de har.

Köpbeteende genom impact

Den stora trenden som alla tittar på är impact, det vill säga att kunna erbjuda köpupplevelser som ger något extra. För kunden ska det gärna ge en uppfattning om att hen gör en god gärning i samband med köpet.

– Företag vill ge en bild av att de gör gott, att det som de står för ska vara hållbart. Det kan såklart finnas ett genuint intresse av hållbarhet, samtidigt är det en trend och något som krasst sett säljer.

– Det handlar om att trycka på impactknappen så att kundens konsumtion inte känns dålig bara för att den köpt mycket saker. Det kan göras genom att en del av rabatten exempelvis kan gå till välgörenhet, säger Ted Bergner.

Kaffevagnar som hemlösa säljer kaffe från, sökmotorer som låter plantera träd för varje sökning du gör eller köttfria hamburgare som går under beteckningen ”impossible burgers” är andra exempel som Ted Bergner lyfter fram.

Allt smälter samman

– Men framför allt pratas det om unified commerce, en ny fas som tar över det som kallades omnichannel. Det bygger på att det inte ska finnas några murar mellan fysisk butik och digital handel, förklarar Ted Bergner.

Allt smälter ihop och samma system kan användas för att driva kundens upplevelser och köp vare sig det är online eller i fysisk butik. All information om kunden ska finnas tillgänglig samtidigt var än mötet med kunden sker. I det ligger nyckeln till framtidens handel, menar Ted Bergner.

Utmaning för startups

Vilket också är en utmaning för de startups som vill etablera sig in framtidens handel.

– Startups måste ha en tydlig strategi för hur de ska jobba med content, det vill säga allt material som de producerar i digitala kanaler, allt som når ut, säger Ted Bergner.

– De behöver ha en förståelse för hur den här världen fungerar. Det handlar om att sätta sig in i Facebook och Instagram. Att se om Twitter eller Linkedin är en kanal för dig. Att förstå att jobbar du med yngre är det Youtube som gäller och ha ögonen öppna för att Pinterest är en bubblare som kommer allt mer, förklarar Ted Bergner.

Mer om resan

Den studieresa som Ted Bergner var med på arrangerades av Blekinge Business Incubator, i år var det femte året i rad som resan arrangerades. Med på resan var flera startup-företag, från Umeå deltog i år startup-bolagen Insight Education och Musikmedel.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 29 april, 2019



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

29 april, 2019