Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Corona kan leda till nya affärer

Publicerad 2020-03-23

Maria Olofsson, verksamhetsledare på Uminova Innovation, och Lena Öhlund, verksamhetsledare på BIC Factory, arbetar dagligen med att hjälpa startupbolag hitta affärsmöjligheter. De är verksamma vid två av Umeås inkubatorer, där vardagen nu ställs inför stora utmaningar för de startupbolag som får affärsstöd.

När så mycket har vänts upp och ner på bara ett par veckor menar de att utrymme ges för att våga pröva nya vägar.

Hur påverkas bolag du möter av coronaspridningen?

Maria Olofsson: Det skiljer sig självklart lite beroende på vilken bransch de verkar, men alla påverkas på något sätt. De som är i en fas att utveckla en produkt eller tjänst påverkas mindre än de som har kunder exempelvis inom evenemang och handel. Som tur är har startups helt rätt mindset att snabbt ställa om efter kundernas behov, så många har gjort snabba förändringar för att nå kundernas behov, nu framförallt digitala. Viktigt är att de större företagen, och vi som konsumenter, vågar stötta dessa startups som annars kanske inte överlever.

Lena Öhlund: För de flesta bolag hos oss är det ”business as usual”. Än så länge har våra bolag inte blivit drabbade av så många avbokningar av uppdrag och det mesta har kunnat lösas med hjälp av digitala möten. Någon har förlorat ett uppdrag som baserades på ett större event som nu har blivit inställt på grund av corona. En del upplever en minskad kontakt från deras kunder då de förmodligen har fullt upp med att se om ”sitt eget hus”. Inställningen hos bolagen är att ta tillvara på detta lugnare tempo genom att exempelvis passa på att arbeta med framtida affärsplanering, varumärkesfrågor samt egna projekt som det inte alltid finns tid till annars.

Vad är största utmaningen just nu för bolagen?

Maria Olofsson: Utmaningen för många är att träffa kunder. Många vågar inte satsa på nya lösningar och innovationer i en tid av osäkerhet, men det är kanske nu vi ska göra det! För att säkra en långsiktig konkurrensfördel, kanske med hållbara lösningar, kan vi hjälpa till med att sätta upp en första pilot, allt kan ske digitalt, mellan ett stort företag och ett startup. Metoden och verktygen har vi, och vi finns som support för båda parter. Jag hoppas att vi kan se detta som en tid där vi vågar testa nya lösningar, många med fokus mot Agenda 2030 och framtiden.

Lena Öhlund: Hitta nya kunder är alltid den största utmaningen för våra startups, även i ett normaltillstånd.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.