Diduco behåller omsättning trots stängda labb

Hjälp med affären och varumärket gjorde inkubatorbolaget Diduco bättre rustad för att tackla pandemin.

Life science-bolaget Diduco, som säljer kunskapsintensiva tjänster och produkter som förbättrar kemiska analyser, har 95 procent av sina kunder utanför Sverige. Tuffa coronarestriktioner runt om i världen har inneburit att laboratorier, precis som många andra arbetsplatser, hållits stängda. Många kunder har också pausat planerade satsningar till följd av osäkra prognoser.

Trots det har Diduco klarat sig förhållandevis bra under krisen. Första och fjärde kvartalet 2020 var starka, och under sommaren landade man den största ordern någonsin.

– Vi hade som mål att öka omsättningen 2020 med minst 30 procent. Så blev det inte och det känns tråkigt, men det är positivt att vi landade samma omsättning 2020 som 2019. En förklaring till varför vi klarat oss så bra ändå är att vi gick in i krisen rustade med en tydlig position och genomarbetad marknadsföring, säger vd Tobias Jonsson.

Sparringpartner

Diduco har varit antagna till Uminova Innovations inkubator i drygt två år. Affärsutvecklarna Kurt Strömgrens och Sara Olofsdotters fokus har varit att bistå bolaget med utveckling av affären, säljarbetet, varumärkesstrategin, paketering och ny webb. En del av satsningen har även inneburit ett ökat arbete med HR-frågor

– Själva produktutvecklingen har vi koll på, men jag hade tidigare ingen sparringpartner när det kommer till sälj och marknadsföring. Jag trodde faktiskt inte att vi var redo för positioneringsarbete och paketering, men Sara och Kurt utmanade mig och de hade rätt, säger Tobias.

Den personliga resan under året som gått beskriver han som en bergochdalbana.

– Vi gick in i det nya året boostade med ny webb och massor med planer och så kom coronapandemin. Under våren blev jag själv sjuk under en lång tid. När jag var tillbaka var jag taggad, men så kom dåliga försäljningssiffror och med det ett bakslag och låg energi. Då bestämde Kurt och jag att vi skulle börja med tätare avstämningar, för att ge mig lite ”go” i brist på kundkontakt. Han har varit ett värdefullt bollplank, säger Tobias.

Synas mer

Nyligen har Diduco gjort exit från inkubatorn. Framåt kommer Peter Bäckström hos Enterprise Europe Network att kliva in som affärsutvecklingsstöd.

– Nu ska vi jobba för att synas ännu mer, utveckla säljtaktiken och förstås produktutveckla vilket vi ju gör hela tiden. Vi ska också titta på om vi kan bredda vårt erbjudande genom att hitta produkter som vi själva inte utvecklat. Vi är inte igenom krisen ännu, men att stå stilla är inget alternativ, säger Tobias.

Om Diduco

Säljer kunskapsintensiva tjänster, material och instrument för kemisk analys med fokus på kromatografi, till laboratorier över hela världen.

Arbetar mot branscherna läkemedel, livsmedel och energi. Diducos spetskompetens och produkter är del i att optimera kundernas utveckling, tillverkning och kvalitetskontroll.

Fem i teamet varav tre på heltid

Omsättning:

  • 2020, 1 573 tkr
  • 2019, 1 618 tkr
  • 2018, 1 008 tkr
  • 2017, 580 tkr

 

www.diduco.com

 

 

 


Text av: Emmy Ericsson

Publicerad: 26 mars, 2021



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Emmy Ericsson

26 mars, 2021