Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Efter konkursen: Joachim siktar på ny startup-resa

Publicerad 2019-09-24

Startup-företaget Content Central fick en flygande start när företagets affärsidé att koppla samman frilansskribenter med redaktioner presenterades. 2013 vann företaget Venture cup, Sveriges största entreprenörstävling, och blev också utsedd till globala tävlingen Creative Business Cup i Köpenhamn. Nya medarbetare anställdes och för att förbereda en internationell lansering bodde grundaren Joachim Ljungquist tidvis i London.

– Jag är otroligt tacksam för den resa jag fått vara med om och det förtroende jag fått genom åren, säger Joachim Ljungquist idag när han tittar tillbaka på de första åren med Content Central.

Nu står han inför att delvis börja om med sin affärsidé efter att företaget gick i konkurs i maj i år.
Precis när företaget hade utvecklat klart sin nya tjänst Wryter efter flera års arbete så tog kapitalet slut och man hann inte få in nytt.

Att gå igenom en konkurs kan vara tufft, och visst var det surt, erkänner Joachim Ljungquist. Men han tror fortfarande på idén att bygga en plattform för journalister och media. Så i somras köpte han tillbaka verksamheten från konkursförvaltaren för att bygga vidare med Content Central. I samma veva separerar han Wryter till ett helt eget teknikbolag som erbjuder en samarbetslösning för innehållsproduktion.

Risk för övermod

– Alla tyckte att Content Central var en bra idé, men det finns risk att man får ett övermod, att man tror sig vara bäst, säger Joachim Ljungquist.

– Men att bygga ett startup är sällan en spikrak resa. Den har tagit många svängar för mig men det har varit otroligt intressant och fascinerande, fortsätter han.

Joachim Ljungquist menar att det som gett honom mest kunskap och erfarenhet är en insikt om att saker ofta tar mycket längre tid än vad man först tror.

– Pi (3,14) är ett bra tal. Tror du att något kommer att kosta en miljon kommer det att kosta 3,14 miljoner. Samma gäller för intäkterna som kan bli 3,14 gånger lägre än vad du räknat med, förklarar Joachim Ljungquist.

Vill hitta balans i livet

Konkursen satte sina spår, också i Joachim Ljungquists kropp.

– Hela våren var väldigt kämpig. Jag jobbade mycket och utsatte mig själv för stor påfrestning. Det håller jag fortfarande på att hämta mig från, berättar han.

Nu vill han få bättre balans mellan jobb och privatliv, och har fått rådet att ta det lugnare och se till att få vila. Joachim tycker att han återhämtat sig bra och inte minst har en sommarstugetomt utanför Umeå gjort honom gott.

– Jag känner att jag börjar fyllas med energi och tomten har hjälpt mig mycket. Att arbeta med kroppen, gräva, röja och bränna rötter, slita bort ogräs och börja bygga, det var en otrolig befrielse, berättar Joachim Ljungquist.

– Man måste inse sina begränsningar, det är enfaldigt att tro att man alltid ska göra allt själv, konstaterar Joachim Ljungquist.

Dela med sig av erfarenheter

Resan med Content Central har gett honom en mängd erfarenheter som han nu gärna vill dela med sig av till nya entreprenörer och startups. Hittar han rätt bolag kan han tänka sig att gå in som mentor och sitta i en skuggstyrelse. Bland alla insikter han lyfter fram betonar han tre saker som särskilt viktiga:

  • Fokusera på ett stort bekymmer som människor har och försök se vad du kan bidra med för att lösa det.
  • Börja sälja tidigt. Du kan ha världens bästa produkt men säljer du inget är det inget värt.
  • Välj investerare så att du inte får för komplicerad ägarbild.

– Jag är otroligt tacksam för den resa jag fått vara med om och det förtroende jag fått, säger Joachim Ljungquist.

Nu spanar han framåt med både Content Central och den nya plattformen Wryter. Erfarenheterna från resan med Content Central ger honom en ny grund att stå på inför kommande startup-projekt. För det blir fler startup-resor, det vill han verkligen sikta på. Men nästa gång kommer han att vara snällare mot sig själv.

– För att göra kloka beslut behöver du också en annan typ av stimulans. Du behöver känna att du har ett privatliv runt dig som fungerar för att du ska kunna göra rätt för dig i ditt startupliv.

– Det är en utmaning. Då måste du vara strukturerad och fokuserad och kunna delegera och helt enkelt skippa en del saker, konstaterar Joachim Ljungquist.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.