Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Fem snabba om vad som gör en affärsidé vass

Publicerad 2021-01-18

Vi på Uminova Innovation pratar ofta om vassa affärsidéer. Men vad kännetecknar en vass affärsidé?
– Det korta svaret är att en riktigt bra affärsidé löser ett problem på ett nytt sätt och skapar ett värde som många är villiga att betala för eller investera i.

 Låt säga att jag har en riktigt bra affärsidé. Vad krävs av mig för att utveckla den?
– Du ska vara genuint intresserad av ditt område och väldigt engagerad. Det är avgörande. Vi ser också att idébärare som är uthålliga och lyhörda lyckas bäst. En startupresa går upp och ner, och du kommer behöva ompröva dina antaganden många gånger. Att våga tänka om, att vara prestigelös, hjälper dig.

 Vilka kritiska framgångsfaktorer är viktiga för att få snurr på affärsidén?
– Tre saker. För det första, timing. Din marknad måste vara mogen för den lösning du utvecklar. För det andra, teamet. Att göra startupresan ensam är svårt, så involvera andra kompetenser så tidigt som möjligt. Sist men inte minst, validera att det faktiskt finns kunder som är intresserade av att betala för den lösning du utvecklar.

 Ja, validera affärsidéen är ett uttryck som används ofta i startupvärlden. Vad betyder det?
– Att validera är att testa din affärsidé mot möjliga kunder, få värdet bekräftat, och att stegvis utveckla din produkt eller tjänst med hjälp av de insikter som kundkontakten ger dig. Alltså motsatsen till att utveckla en produkt eller tjänst på kammaren och presentera den för kunder först när den är klar. Då är risken väldigt stor att du utvecklat en lösning som inte funkar optimalt för kunden eller i värsta fall inte är intressant alls. Då har du slösat både tid och pengar på något som inte funkar.

 Vilket är ditt bästa tips till dem där ute som tror sig ha en affärsidé med potential?
– Börja testa den på personer som du har runt omkring dig. Kolla upp om den lösning som du vill utveckla redan finns på marknaden. Googla, är din idé unik? Du kan också kontakta möjliga kunder för att fråga dem om det du vill utveckla låter intressant. Och ta hjälp av en inkubator som vår. Vi har erfarenhet och verktyg som hjälper dig framåt. Våga!

[plugbit title=”Påbörja din startupresa med oss” link=”https://getmestarted.uminovainnovation.se/jobs/1013107-let-s-take-my-innovativebusiness-idea-to-the-next-level” button=”Registrera dig här”]Har du en vass affärsidé? Registrera dig hos oss så utvecklar vi den tillsammans! Gör det innan 10/2 så har du också chans att vara med i Startupprogrammet våren 2021.[/plugbit]

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.