Fredrik Åberg (t.v.) var värd att vänta på menar grundarna Frida Nilsson och Aron Kristoffersson.

Fredrik Åberg ny operativ chef hos Samarit

Nästan ett år tog det, men nu har Samarit sin nya chef på plats. Att låta det ta den tid det tar att hitta rätt person är en lärdom för teamet.

Inkubatorbolaget Samarit har nu hittat en operativ chef, Fredrik Åberg. Fredrik är civilekonom och kommer från bemannings- och rekryteringsbranschen. Han har haft en ledande position hos OnePartnerGroup & Student Consulting och arbetat hos Uminova Innovations alumn Codemill.

– Det här uppdraget känns meningsfullt eftersom det handlar om att hjälpa äldre att må bättre. Med åren tror jag att många precis som jag börjar uppskatta andra saker när det kommer till jobb jämfört med när man var nybakad, säger Fredrik.

Inkubatorbolaget Samarit utvecklar en tjänst för äldre i Sverige som vill ha guldkant i vardagen, eller för anhöriga till någon äldre som skulle må bra av mer social kontakt. Oavsett om du bor hemma eller på äldreboende hittar Samarit en person som kan följa med på exempelvis promenader, teaterföreställningar, ta en tur till centrum eller en kaffe i solen.

Bara en vecka in i det nya jobbet har Fredrik en klar bild av fokus under hösten.

– Nu ska vi utveckla en digital plattform och sätta formerna för hur tjänsten ska fungera. Det ska vara enkelt för de äldre och deras anhöriga samtidigt som vi ska säkra upp sunda arbetsvillkor och goda förutsättningar att trivas för dem vi rekryterar, säger Fredrik.

Genväg senväg

För grundarna Aron Kristoffersson och Frida Nilsson, som också driver det framgångsrika hemtjänstbolaget Aleva, tog det tid att hitta rätt person. Redan i december 2020 började jakten på den operativa chef till Samarit.

– Nu känns det bara så skönt. Det här är verkligen en nyckelroll och nu kan vi gasa på. Det känns som att det är nu vi lämnar startblocket, säger Frida.

En viktig lärdom tar de med sig.

– Att rekrytering av en så här viktig personen måste få ta tid. Vi gjorde ett omtag när vi hade två kandidater på kroken. Vi behövde tänka igenom vad vi faktiskt behöver och vad för tjänst vi vill och kan erbjuda. Det var helt klart rätt, säger Aron.

Magdalena Lindström, inkubatorns specialist på hur startups bygger starka och uthålliga team, håller med.

– Team har gått från att vara lyriska, förväntansfulla och känt att ”yes, nu har vi hittat rätt person” till att i korta stunder vilja ge upp, men de gav de inte upp. Nyckelroller måste få ta tid och som startups bör du inte räkna inte med att hitta rätt person på första försöket, säger Magdalena.


Text av: Emmy Ericsson

Publicerad: 13 september, 2021



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Emmy Ericsson

13 september, 2021