Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Hållbara cykelkläder med digital avatar

Publicerad 2019-09-26

Sigr från Umeå har haft FNs miljömål med sig ända från start. Företaget som redan satsat på 100 procent återvunnen plast i flera av sina kollektioner tar nu ytterligare kliv när kollektionen cykelkläder 2020 snart ska presenteras.

– Vi är stolta att presentera vår nya kollega, avataren Maja, som testat våra cykelkläder digitalt redan i ett år. På så vis sparar vi allt fysiskt prototypande hit och dit. Det är ett viktigt steg i våra miljömål, säger Fredrik Petrusson, chefsdesigner på Sigr.

När ni tar fram en ny kollektion kan ni då virtuellt pröva den på avataren?

– Ja, innan vi ens har gjort riktiga prototyper testar vi den på avatarerna för att se så att plagget sitter som det ska. I programmet kan man till exempel titta på en ”stressmap” och se om plagget är för tajt någonstans eller har andra problem. Då kan vi åtgärda det direkt istället för att upptäcka det senare, säger Fredrik Petrusson.

Plaggen ni ska sy upp, har de alltså en virtuell tvilling, finns plaggen digitalt?

– Utifrån designen tar vi alltid fram mönsterkonstruktionen till plagget, alltså hur alla bitar på exempelvis jackan ska vara skurna. Då det är gjort, tar vi in det i programmet och virtuellt ”syr” plagget. Då får vi ett virtuellt plagg. Därefter kan vi utifrån våra avatarer se hur plagget kommer att sitta på kroppen och bete sig vid olika rörelser. Då vi är nöjda med plagget kan vi sedan ta fram en prototyp.

Avataren som Sigr använder finns i ett 3D-program som är utvecklat just för klädindustrin. Genom att anpassa avataren efter hur en man respektive en kvinna ser ut och med olika kroppsmått kan avataren anpassas på olika sätt.

På vilket sätt blir detta hållbart? Innan avataren, skickade ni då plagg fram och tillbaka från fabrik till modeller och tillbaka igen?

– Ja, precis. Vi har hela tiden haft hållbarhet i tanken, så vi har försökt minska antalet prototyper för varje ny produkt. Nu med avataren bli det ytterligare en radikal minskning, fortsätter Fredrik Petrusson.

– Få bolag jobbar så här idag, så det är extra roligt att vi tagit in den senaste tekniken för utvecklingen av kläder, säger Fredrik Petrusson.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.