Sigr satsar på digital avatar för att prova sina cykelkläder innan de sys upp. Från vänster Fredrik Petrusson, Julia Nordin och Jenny Ferry från Sigr. Till höger avataren Maja. Bilden är ett montage.
Sigr satsar på digital avatar för att prova sina cykelkläder innan de sys upp. Från vänster Fredrik Petrusson, Julia Nordin och Jenny Ferry från Sigr. Till höger avataren Maja. Bilden är ett montage.

Hållbara cykelkläder med digital avatar

Umeåföretaget Sigr spar på miljön och satsar på hållbart mode genom att låta en digital avatar prova cykelkläderna innan de sys upp.

Sigr från Umeå har haft FNs miljömål med sig ända från start. Företaget som redan satsat på 100 procent återvunnen plast i flera av sina kollektioner tar nu ytterligare kliv när kollektionen cykelkläder 2020 snart ska presenteras.

– Vi är stolta att presentera vår nya kollega, avataren Maja, som testat våra cykelkläder digitalt redan i ett år. På så vis sparar vi allt fysiskt prototypande hit och dit. Det är ett viktigt steg i våra miljömål, säger Fredrik Petrusson, chefsdesigner på Sigr.

När ni tar fram en ny kollektion kan ni då virtuellt pröva den på avataren?

– Ja, innan vi ens har gjort riktiga prototyper testar vi den på avatarerna för att se så att plagget sitter som det ska. I programmet kan man till exempel titta på en ”stressmap” och se om plagget är för tajt någonstans eller har andra problem. Då kan vi åtgärda det direkt istället för att upptäcka det senare, säger Fredrik Petrusson.

Plaggen ni ska sy upp, har de alltså en virtuell tvilling, finns plaggen digitalt?

– Utifrån designen tar vi alltid fram mönsterkonstruktionen till plagget, alltså hur alla bitar på exempelvis jackan ska vara skurna. Då det är gjort, tar vi in det i programmet och virtuellt ”syr” plagget. Då får vi ett virtuellt plagg. Därefter kan vi utifrån våra avatarer se hur plagget kommer att sitta på kroppen och bete sig vid olika rörelser. Då vi är nöjda med plagget kan vi sedan ta fram en prototyp.

Avataren som Sigr använder finns i ett 3D-program som är utvecklat just för klädindustrin. Genom att anpassa avataren efter hur en man respektive en kvinna ser ut och med olika kroppsmått kan avataren anpassas på olika sätt.

På vilket sätt blir detta hållbart? Innan avataren, skickade ni då plagg fram och tillbaka från fabrik till modeller och tillbaka igen?

– Ja, precis. Vi har hela tiden haft hållbarhet i tanken, så vi har försökt minska antalet prototyper för varje ny produkt. Nu med avataren bli det ytterligare en radikal minskning, fortsätter Fredrik Petrusson.

– Få bolag jobbar så här idag, så det är extra roligt att vi tagit in den senaste tekniken för utvecklingen av kläder, säger Fredrik Petrusson.