Innovationsdag hos Umeåföretaget Teknikhuset.
Innovationsdag hos Umeåföretaget Teknikhuset.

Innovationsdag för nya idéer

Nyligen samlades Teknikhusets medarbetare för en innovationsdag om ny teknik. Startup-bolaget Red Carpet Media deltog också med ett pass om storytelling.

En viktig del för många företag, inte minst teknikföretag och IT-bolag, är att avsätta tid till att pröva affärsidéer och låta medarbetare förkovra sig i ny teknik, metoder och arbetssätt.

– I vår bransch behöver vi ständigt förnya och förbättra våra kunskaper för att kunna möta våra kunder på bästa sätt, och det är otroligt uppskattat för alla medarbetare att få dedikerad tid för att lära sig mer och testa det där som man kanske inte hunnit med i vardagen, menar Teknikhusets teknikchef Andreas Lindahl, som ansvarade för dagen.

Årets första innovationsdag inleddes med en inspirationsföreläsning i ämnet Storytelling av Jan Axelsson från Red Carpet Media. Därefter gavs möjlighet till grupparbeten inom det spår som intresserade mest. Dagens teknikspår innehöll bland annat fördjupning inom apputvecklingsramverket Ionic och laborationsarbete med att analysera data från Google Analytics med hjälp av Machine Learning. Men förutom dagens teknikspår fanns även möjlighet att utveckla sina kunskaper inom kreativt workshoparbete. BI-grupperingen jobbade med sin alldeles egna idé vilken var mycket spännande.

– Det är jättekul att få testa nya idéer och tekniker och framför allt att få göra det tillsammans med alla på kontoret. Det är både roligt och nyttigt att lära av varandra. Det kan vara svårt att hinna med sånt här till vardags så att få arbetstid avsatt för att gemensamt kunna fokusera på detta är superbra, summerar Patrik Lithner, systemutvecklare på Teknikhuset.