Kunddialog viktig från start

Ut och prata med kunderna redan i tidig fas så undviker du fallgropar. Affärsutvecklarkonsulten Anders Wännman förklarar hur du verifierar smart.

Hej Anders! Just nu är deltagarna på Startupprogrammet ute och pratar med möjliga kunder. Varför det?

– Är du noggrann med testa din affärsidé på framtida kunder så minimerar du risken att lägga ned tid och pengar på att skapa en lösning som ingen i slutändan vill betala för. När man har en idé utgår man ofta ifrån ett problem man själv upplever. Då är det viktigt att även stämma av om den upplevelsen faktiskt delas av många i den tilltänkta målgruppen. Risken om man inte pratar med potentiella kunder är att du skapar en bra lösning, men för fel problem. Det vill säga en produkt som ingen behöver. En annan risk är att din målgrupp gillar din lösning, men upplever att problemet är så pass litet att de inte är villiga att betala för att lösa det. En tredje risk kan vara att det är för få som upplever det problem du vill lösa, att marknaden helt enkelt kommer att vara för liten.

I möten med möjliga kunder ska man prata om problemet, inte lösningen. Varför då?

– Det är kundens upplevda problem som kunden är villig att betala för att få löst. Det är därför viktigt att prata med många olika personer så att du verkligen får en förståelse för vad problemet är. Ju bättre du kan visa att du förstår deras problem, desto större kommer intresset vara för att höra om din lösning. Problemet är näringen till hela idén.

Att kontakta möjliga kunder kan kännas läskigt, hur förbereder man sig?

– Det första samtalen är de svåraste, men försök att inte övertänka situationen. Människor gillar generellt att prata om olika problem som de upplever, och att någon faktiskt är intresserad av att lyssna. Sitt inte bara i källaren och arbeta på din idé. Andas in, våga dig ut och håll dig sedan i ständig rörelse. Då börjar det hända saker.

Anders Wännman har en lång erfarenhet av affärsutveckling, och är sedan 2019 en av de externa affärsutvecklare som Uminova Innovation samarbetar med.

Anders tips för smart verifiering
  1. Prata med många potentiella kunder. Det första samtalet är det svåraste, sedan blir det lättare.
  2. Prata om problemet. “Detta problem har jag noterat, har du också upplevt det?
  3. Lyssna!

 

Påbörja din startupresa med oss

Om du har en vass affärsidé du vill utveckla så kan du ansöka om att få vårt affärsstöd. Som startup hos oss får du tillgång till hela vårt nätverk av affärsutvecklare, investerare, talanger, storbolag, samarbetspartners och specialister. Fyll i formuläret så hör vi av oss!

 


Text av: Emmy Ericsson

Publicerad: 31 mars, 2021



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Emmy Ericsson

31 mars, 2021