Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Simon Dahl och Mikael Östberg står bakom appen Memotus.

Modern vård är både fysisk och digital

Publicerad 2020-04-02

Umeåföretaget Instrube Health AB har utvecklat ett nytt kommunikationsverktyg för vården – appen Memotus. Förenklat är tanken att appen ska fungera som ett Messenger för vårdgivare och patienter som vill hantera både rådgivning och uppföljningsbesök digitalt.

– Nu är vi redo att komplettera den fysiska vården och erbjuda vårdgivare ett digitalt kommunikationsverktyg, säger Mikael Östberg, vd på Instrube Health, som fått affärsstöd via Uminova Innovation.

Bakgrunden är att bolagets grundare, Simon Dahl och Mikael Östberg, ville förenkla vårdkontakten för träningsintresserade med skadebesvär, men appen har sedan utvecklats till en meddelandetjänst för alla typer av vårdpersonal som vill kunna stötta sina patienter digitalt. Norrlandsfonden är en av bolagets finansiärer.

Vårdgivare vill ha enkla, säkra och flexibla sätt att kunna kommunicera med sina patienter både när det gäller enklare rådgivning och framförallt vid uppföljningar av olika slag. Dessutom har den nya personuppgiftslagen, GDPR, gjort att det ställs betydligt hårdare krav på kommunikationen mellan vårdgivare och patient.

Både fysisk och digital

– Modern vård är både fysisk och digital och nu är vi redo att komplettera den fysiska vården och erbjuda vårdgivare ett digitalt kommunikationsverktyg. Vi varken ska eller vill konkurrera med vården som en del nätläkartjänster gör idag. En stor fördel är att tjänsten uppfyller GDPR-kraven på kommunikation och samtidigt är enkel och flexibel, säger Vd Mikael Östberg.

Det finns stora digitala plattformar som används på sjukhus och större kliniker, men för små mottagningar med till exempel fysioterapeuter, naprapater och psykologer är behovet snarare ett enkelt verktyg som kan likställas med en laglig variant av mail, SMS eller Messenger. Där kan appen göra som mest nytta.

– Tjänsten har potential att göra stor nytta inom vården. Den moderna vården kommer i framtiden att vara både fysisk och digital men utvecklingen av nya tjänster går snabbare än vårdens anpassning till dessa. Med tanke på detta har bolaget fått en bra start och ligger i framkant, säger Anna Hedström, Norrlandsfonden.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.