Marie Dorheim, var en av entreprenörerna som hyllades med stipendium från Nordea.
Marie Dorheim, var en av entreprenörerna som hyllades med stipendium från Nordea.

Nordeas stipendium lyfter startupbolag

I samband med Umeå Tech Arena delade Nordea ut stipendium till några av de hetaste nya affärsidéerna i Uminova Innovations Startupprogram.

Uminova Innovations Startupprogram genomförs två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. Avslutningen äger rum i samband med Umeå Tech Arena, ett arrangemang som lockar närmare 500 deltagare. Tre finalister från Startupprogrammet får då pitcha sin affärsidé inför publiken och tävlar om sammanlagt 50 000 kronor i form av stipendier från Nordea.

Stipendierna från Nordea delas ut som ett stöd till entreprenörer med tidiga affärsidéer. Läs om vinnarna av Nordeas stipendium hösten 2019.

Stötta tidiga entreprenörer

– Vi tycker det är viktigt att stötta och hylla de tidiga entreprenörerna, de är framtidens potentiella arbetsgivare, säger Erik Lindberg, företagsrådgivare på Nordea.

– Jag tycker det är en hög nivå på de vi ska bedöma, mycket beroende på att de får ett bra stöd från Uminova Innovation. Men om affärsidén ska kunna gå vidare är i grund och botten beroende på personen bakom idén, betonar Erik Lindberg.

Nordea har under många år delat ut stipendium till entreprenörerna som varit med i Uminova Innovations Startupprogram. I år får vinnaren i pitchtävlingen 35 000 kronor, andra plats ger 10 000 kronor medan tredje pris är 5 000 kronor. I juryn sitter Erik Lindberg, Nordea, Mattias Eriksson, Partnerinvest, Mia Peterson, OmegaPoint samt Malin Andersson, Volvo Cab Competence.

– Förutom summan så är vinsten ett kvitto på att man lyckats komma igång och självfallet en bra stöttning för de entreprenörer som vinner något av prisen, konstaterar Erik Lindberg.

Satsning på startups

Utöver stipendiet som Nordea delar ut till vinnarna driver Nordea också en kontinuerlig satsning på startupbolag i sin enhet Startup & Growth. Inom Nordea Startup & Growth finns handplockade specialister med bred erfarenhet som kan ge skräddarsydd rådgivning.

– Vi tittar både på idén och människan bakom. Det är viktigt för oss att vi kan tro på entreprenören som ska driva företaget, säger Erik Lindberg.

Tre råd för att få en affärsidé att växa

Hur ska då en entreprenör tänka för att se sin affärsidé växa till ett bärande företag? Erik Lindberg har tre råd som han vill understryka.

  • Se till att ha en idé som löser ett tydligt behov.
  • Ta hjälp av omgivningen och nätverk.
  • Gå ut tidigt och testa produkten eller idén på potentiella kunder.

Vinnarna av Nordeas stipendium hösten 2019 presenteras i annan artikel.


Text av: Mikael Hansson

Fotograf: Patrick Trägårdh

Publicerad: 26 november, 2019



Dela artikel:

Text av:

Fotograf:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

Patrick Trägårdh

26 november, 2019