Ted Bergner, affärsutvecklare hos Uminova Innovation, leder övningen med butikspersonal om framtidens handel.
Ted Bergner, affärsutvecklare hos Uminova Innovation, leder övningen med butikspersonal om framtidens handel.

Nya roller för framtidens butikspersonal

Med uppkopplade kunder och fysiska butiker som tar in digitala metoder kommer också butikspersonalens roll att ändras.

Den fysiska handeln står inför stora utmaningar. Redan nu ser vi hur kunder och fysiska butiker blir alltmer uppkopplade. I framtiden förväntas online och offline bli ett och samma, något som påverkar framtidens säljverktyg och hur relationer med kunderna skapas.

Stora företag med starka varumärken utvecklar nya lösningar som ökar trycket på mellanstora och mindre butiker. Nya konsumentbeteenden sätter butiker i en situation där de måste ändra sitt sätt att arbeta med kunder.

Dessa utmaningar inför framtiden togs upp under en workshop tillsammans med butikspersonal, butikssäljare och butikschefer under ledning av Ted Berger, affärsutvecklare på Uminova Innovation, och Tommy Eriksson, vd för Handla.io. Syftet med samlingen var att inventera vilka nya metoder, tekniker och trender som de som arbetar i handeln kan se inför framtiden.

– Handeln är inne i en stor förändringsresa där ett stort antal nya affärsmodeller och tekniska lösningar sätter stor press på branschen, men samtidigt öppnar upp nya möjligheter. Vilka av dessa lösningar och modeller som är rätt kräver djup förståelse för sin kund och marknad, något som den mindre lokala handlaren oftast vet bättre än den globala kedjan, säger Ted Bergner.

– Det var superintressant att höra vad personerna som jobbar i butik ser för möjligheter med framtida tekniker och hur deras roll kommer utvecklas. Det finns många olika tekniker och metoder som är på väg att förändra handeln genom att göra den mätbar och mer interaktiv. Det blir spännande att se hur våra butiker i Umeå utvecklas tillsammans med teknik de kommande åren, säger Tommy Eriksson.