Stina Lantz, programansvarig för Ignite Sweden, tillsammans med Kajsa Hedberg, vd för SISP, uppe på takverandan i den svenska paviljongen dit startups kan komma för att samtal med stora bolag om framtida samarbeten och affärer.
Stina Lantz, programansvarig för Ignite Sweden, tillsammans med Kajsa Hedberg, vd för SISP, uppe på takverandan i den svenska paviljongen dit startups kan komma för att samtal med stora bolag om framtida samarbeten och affärer.

Öppnar dörren till världen för svenska startups

Hannovermässan är ett avstamp för svenska startups som vill ut i världen. Ignite Sweden och SISP ger fart åt utvecklingen.

När Sverige är partnerland till Hannovermässan den 1–5 april 2019 följer ett stort antal startups med för att knyta kontakter och hitta fram till internationella affärer. Ignite Sweden och SISP, Swedish Incubators & Science Parks, är två organisationer som bjudit med närmare 40 startups till denna världens största industrimässa.

Läs om Umeåbolaget Piczitup som deltar på resan.

Första testskott

På Hannovermässan får startup-bolagen delta i en unik matchmaking för att öka möjligheterna till affärer med storföretag genom en kvalificerade matchningsprocess där de små bolagen erbjuds konkreta möten med stora bolag.

– Det här är ett första testskott för oss att gå mot det internationella. Det är första gången vi tar med startup-bolagen ut i världen, säger Stina Lantz, ansvarig för Ignite Sweden.

Vi träffar henne tillsammans med Kajsa Hedberg, vd för SISP, uppe på den stora takverandan i utställningshall 27 där Sverige byggt upp sitt co-lab. Co-Lab är begreppet för Sveriges deltagande på Hannovermässan, det handlar om samverkan och samarbete. I snart sagt varje tal och presentation som hålls på den välbesökta svenska scenen upprepas orden om att samarbete krävs för att innovation ska ske.

Uppe på verandan har soffor och ståbord ställts ut för att startup-bolagen ska kunna hitta lite lugn och ro från stojet på mässgolvet när de ska samtala med de stora bolagen.

Möten som skapar förtroende

– Innovationen uppstår i gränssnittet mellan olika aktörer som offentlig sektor, akademi, stora bolag och startups. Det är möten som bygger på förtroenden och där har vi i Sverige en vinnande faktor som innebär att vi kan göra skillnad, säger Kajsa Hedberg.

Det är en svensk modell som ger eko också internationellt. Konkreta resultat finns att visa upp. Stina Lantz berättar att satsningen inom Ignite Sweden redan gett 46 kommersiella samarbeten mellan stora bolag och svenska startups.

– Idag har vi dessutom fått in tre ytterligare stora internationella bolag som vill träffa svenska startups. De har hört surret om att vi är här, och att vi har stort affärsfokus, säger Stina Lantz.

Studiebesök med prinsen

Ett av studiebesöken som startup-företagen får göra under mässan går till en av Volkswagens fabriker. Prins Carl Philip deltar vilket naturligtvis sätter extra färg på tillställningen.

– Att få träffa Volkswagen Group är en fantastisk möjlighet för våra startup-bolag. Många har redan flera kommersiella samarbeten igång efter en besöksresa Volkswagen gjorde i Sverige i november, säger Stina Lantz.

– Nu ser vi fram emot att lägga grund för ännu fler affärer med många bolag, fortsätter hon med ett leende.

Ett 30-tal startups från Sverige deltog i uppskattat besök hos Volkswagen i Wolfsburg tillsammans med prins Carl Philip. Foto:VW.

Ett 30-tal startups från Sverige deltog i uppskattat besök hos Volkswagen i Wolfsburg tillsammans med prins Carl Philip. Foto:VW.