Red Carpet Media öppnar studio för digitala konferenser och möten i Umeå. Från Vänster Jan Axelsson, Jennie Tinderfjäll och Arvid Sundqvist.

Öppnar studio för digitala konferenser

Efterfrågan på teknik för digitala konferenser växer. För att möta det bygger vår alumn Red Carpet Media en ny interaktiv studio i centrala Umeå.

Snyggt, enkelt och kostnadseffektivt är målet för den nya studiolösningen. Digitala möjligheter till integration och dialog för att koppla upp sig med andra studios runt om i Sverige och Europa, är också en inriktning.

– Det här är bara början! Här kan Umeås företag och mötesanordnare, tillsammans med vår spetskompetens, bygga sitt digitala rum där man kan nå långt bortom Umeå med den kvalitet som i allt högre grad efterfrågas, säger Jan Axelsson, vd för Red Carpet Media.

Skräddarsydda lösningar

Studion står klar inom ett par veckor men utvecklingsarbetet har bara börjat. Det är många delar som ska på plats rent tekniskt och där står utvecklingsarbetet aldrig still. Just nu testas bland annat en rad olika konferensplattformar för att kunna skräddarsy och optimera den digitala konferensupplevelsen utifrån olika behov.

– I spåren av coronapandemin ser vi den här typen av studios växa fram i storstäderna och vi anser att den typen av kompetens och tekniska förutsättningar också behöver finnas i Umeå och norra Sverige. Annars finns det en stor risk att vi tystnar på den snabbt växande digitala arenan som blivit allt viktigare och fortsatt kommer att vara det, fortsätter Jan Axelsson.

Red Carpet Media, som är ett tidigare inkubatorbolag hos Uminova Innovation, har lång erfarenhet från både nationella och internationella medieföretag och har sedan starten 2014 hjälpt företag och organisationer att planera, genomföra och utveckla sina digitala sändningar. Just nu planeras bland annat ett flertal nationella och internationella konferenser för hösten och vintern i den nya studion.