Tobias Gruffman från Zlingit var mycket nöjd med deltagandet på Sweden Demo Day.

På Sweden Demo Day för att skapa kontakter

Åtta företag från Uminova Innovation tog för sig när tusentals besökare samlades på Älvsjömässan för Sweden Demo Day.

Ett myller av startups, entreprenörer, storbolag och representanter från några av Sveriges främsta investerare fanns på plats när Sweden Demo Day slog upp dörrarna på Stockholmsmässan i Älvsjö. Uminova Innovation var där med åtta startups som alla tog chansen att presentera sina affärsidéer på s.k. brown papers, pitcha och träffa investerare och partners.

Tobias Gruffman från Zlingit och Edith Sundqvist från EducateSmart fick båda chansen att pictha för publiken på den stora scenen.

– Jag har även haft möte med tre investerare och träffat en hel del intressanta samarbetspartners. Mötena har varit positiva, vilket har bidragit till att vi kommer att träffas igen för vidare diskussion, berättar Edith Sundqvist.

EducateSmart är ett situationsbaserad och interaktiv utbildning i säkerhet. Teamet består av erfarna säkerhetsexperter, programmerare och ledare.

Lärorikt att träffa andra

Tobias Gruffman från Zlingit var också riktigt nöjd med dagen och sin pitch.

– Vi har fått väldigt positiv respons från kunder och potentiella partners här på Sweden Demo Day. Denna dag har varit guld värt och extremt lärorikt att träffa andra startups, säger Tobias Gruffman.

Zlingit är ett system som hjälper sportklubbar att förbättra publikupplevelsen och effektivisera sponsormarknadsföring före, under och efter matcherna.

Viktigt att våga sticka ut

I och med att man är långt ifrån ensam om att försöka få investerarnas uppmärksamhet måste man förbereda sig

– Det är otroligt kul att se hur alla våra bolag har sett till att lägga ner arbetet innan Sweden Demo Day. Vilka ska jag träffa, hur ska jag presentera mig, vad ska jag fokusera på. Allt det är otroligt viktigt för att få ett så lyckat deltagande som möjligt, menar Maria Olofsson, verksamhetsledare på Uminova Innovation som också var på plats.

Förutom EducateSmart och Zlingit deltog även startupbolagen Loogup, Oazer, Red Carpet Media, In-sight Education, 2p1 och Adlede från Umeå och Uminova Innovation.

Sweden Demo Day arrangeras av Tillväxtverket och samlar startup-företag från hela Sverige och man får en möjlighet att knyta kontakter med varandra, investerare och storbolag. Antalet besökare uppskattas till 3000 och näringsminister Ibrahim Baylan och Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf var invigningstalare.