Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Så presenterar du ditt företag med en perfekt pitch

Publicerad 2019-03-12

Har du en grym affärsidé som du vill tävla med? Venture Cup är en ideell organisation som årligen anordnar två nationella tävlingar för morgondagens entreprenörer. Vid Startup Coffee i Uminova Innovations kök berättade Josefine Nordfjell och Cathrin Sandström från Venture Cup för inbjudna studenter om den nya omgången av Venture Cups tävling STARTUP där vinnaren kan få 500 000 kronor.

Förutsättningen för en pitch är att du bara har några få minuter för att få publiken att förstå det du redan vet, att just din idé är värd att satsa på. Kanske är publiken investerare som kan ge det finansiella stöd som du behöver för nästa steg, eller en jury som utser vinnaren i en tävling. Det du behöver är då en klockren pitch!

– Vi har en tävling för affärsidéer igång just nu. Deadline är den 2 april och den som vill vara med och tävla skickar in ett pitch deck, det är ett sätt att presentera sin affärsidé. Det är en form av visuell affärsplan, säger Josefine Nordfjell.

Hur ska då en bra pitch deck se ut? Josefine Nordfjell och Cathrin Sandström gav flera exempel vad som är bra att komma ihåg.

– Din röst och kroppsspråk har stor betydelse, det kan visa om du tror på din idé eller inte. Utgå ifrån vad publiken vill veta, inte vad du vill berätta. En bra idé är också att redan från början berätta om vilka teammedlemmar som finns med, säger Cathrin Sandström.

– Börja med att prata om problemet, inte lösningen. Feedback är A och O. Träna, träna och träna, och se till att få feedback från nära och kära, säger Josefine Nordfjell.

En perfekt pitch

Josefine Nordfjell och Cathrin Sandström visade på elva punkter som ska vara med i den pitch deck som ska lämnas in till Venture Cups affärsidétävling.

1. Introduktion
Beskrivs kort vem du är och vad du är ute efter (finansiering, återkoppling på affärsidé, få nya kontakter, etc).

2. Problemet
Beskriv problemet eller behovet som du har identifierat. Förklara för vem det här är ett problem (målgrupp), hur stort problemet är för dem och hur ofta det uppstår.

3. Lösningen
Förklara hur din produkt eller tjänst löser problemet.

4. Produkten / tjänsten
Visa hur du din produkt eller tjänst kommer att se ut, till exempel i form av en skiss eller prototyp.

5. Verifiering
Förklara hur du kontrollerar att din produkt eller tjänst löser det upptäckta problemet.

6.Team
Berätta om teamet du jobbar med.

7. Marknad
Beskriv hur stor marknaden är för din produkt eller tjänst.

8. Konkurrenter
Vilka är dina konkurrenter?

9. Affärsmodell
Hur ska du tjäna pengar? Hur ser din affärsmodell ut?

10. Budget och investering
Beskriv din budget, hur du hanterar likviditeten och hur många produkter du måste sälja för att gå ihop.

11. Kontaktuppgifter
Slutligen lämnar du dina kontaktuppgifter för intresserade personer att komma i kontakt med dig.

Läs mer om Venture Cups tips på hur du skapar en pitch deck.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.