Zlingit och Handla.io är två Umeåbolag som tagits in i Arena Experience Accelerator. På bilden Tobias Gruffman från Zlingit.
Zlingit och Handla.io är två Umeåbolag som tagits in i Arena Experience Accelerator. På bilden Tobias Gruffman från Zlingit.

Ska ge publiken nya upplevelser

Startupbolag ska utveckla nya digitala innovationer för att ge publik på konserter och idrottsevenemang fler upplevelser.

Digitala skattjakter, frågesporter och omröstningar. Tack vare upplevelseplattformar och appar ska publiken ges möjlighet att interagera under en konsert eller idrottsevenemang. Alla är idéer som nu får utvecklas i BizMakers nya acceleratorprogram Arena Experience Accelerator. Acceleratorn är ett samarbete mellan BizMaker och IT-företaget Bluecom tillsammans med Svenska Hockeyligan, Svenska Damhockeyligan och Hockeyallsvenskan. Syftet är att utveckla nya digitala innovationer som förhöjer upplevelsen för publiken i en arena, och gör besöket till något alldeles extra.

– De tre bolag som antagits till den här pilotomgången har alla superintressanta affärsidéer och passar jättebra in i acceleratorn. Två av bolagen är från Umeå och ett från Stockholm, så det blir härligt att de nu får mötas på mitten i Västernorrland, säger Cecilia Nordlund, affärsrådgivare på BizMaker och projektledare för Arena Experience Accelerator.

Zlingit från Umeå, ett bolag som fått affärsstöd av Uminova Innovation, utvecklar interaktiv och mätbar marknadsföring via digitala tävlingar, personlig kommunikation och belöningssystem som förbättrar publikupplevelsen före, under och efter match.

Handla.io, också det ett bolag som fått stöd av Uminova Innovation, tillhandahåller appen Treasure, som är fylld med digitala aktiviteter i augmented reality. Aktivitetsplattformen innehåller en rad olika aktiviteter, till exempel digitala skattjakter, som kan anpassas utifrån ålder och event.

Det tredje företaget, Stagecast, har utvecklat en upplevelsedesignplattform där man genom mobiltelefonen kan delta både före, under och efter showen. Det kan handla om interaktiva frågesporter, ljusshower, omröstningar eller fotocollage.

– Gemensamt för alla tre är att deras affärsidéer ger arenabesökare ett mervärde. Två av företagen jobbar med ”fan engagement” med klubbar och sponsorer och en jobbar mycket med skattjakter, som även kan användas på större områden utomhus.

Upplevelseindustrin är global och växer för varje år, och Cecilia ser därför ett stort värde i acceleratorn och goda möjligheter för bolagen att nå ut med sina innovationer på större marknader.

– Det är jätteintressant om vi kan få fram bra växande bolag inom den här branschen för det finns fantastiska internationella möjligheter för dem. Vi hoppas verkligen att bolagen tar tillvara på det acceleratorn erbjuder och att de passar på att knyta nya kontakter med människor utanför sitt eget nätverk.

När programmet drar igång i början av mars kommer företagen att få affärsrådgivning från BizMaker och tillgång till digitala utvecklingsplattformar, kontakter i branschen samt möjlighet att testa sina innovationer i stora publika arenor. Bluecom, som bland annat levererar nätverkslösningar till alla arenor inom SHL- och Hockeyallsvenskan, kommer att ha en rådgivande roll och hjälpa till med kontakter och teknik.