Spelbolag i Skellefteå siktar internationellt

Gold Town Games från Skellefteå befinner sig i en intensiv produktionsfas av bolagets båda spel, World Hockey Manager och World Football Manager.

Gold Town Games är ett spelutvecklingsbolag från Skellefteå som idag består av 23 personer med erfarenhet av free-to-play, den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar på sportmanagerspel för de största mobila plattformarna.

Till bolaget spel World Hockey Manager utvecklas ett nytt mer tävlingsinriktat seriesystem för de 140 bästa lagen samt en ny matchmotor med bland annat en utökning av taktiska val och utvidgad spelardata.

– Huvudsyftet med de kommande uppdateringarna, precis som med många av de som gjordes under hösten, är att göra World Hockey Manager djupare. Vi vill berika spelupplevelsen, öka utmaningen för att skärpa till konkurrensen och stimulera användarna att spela en lång tid fram över, säger vd Pär Hultgren.

Enligt Gold Town Games finns det ett fortsatt stort intresse för spelet, inte minst i Nordamerika, även om det blivit dyrare att värva nya spelare vid Facebook.

Fotbollsspel lanseras i Sydafrika

Gold Town Games fotbollsspel, World Football Manager, står inför en mjuklansering i Sydafrika. Nya funktioner adderas kontinuerligt till spelet och vid testning av dessa köps mindre grupper av nya användare in. Under de kommande veckorna kommer spelets seriesystem att byggas och när det är färdigställt är det dags att börja bygga en användarbas.

– I slutet av februari räknar vi med att lansera World Football Manager på ytterligare en marknad med syfte att testa användarnas vilja till köp, säger Pär Hultgren.