Sportswik har gått till final i affärstävling i England med sin egenutvecklade app. På bilden delar av Sportswiks team på hemmaplan i Umeå.
Sportswik siktar på internationell expansion med nya delägare. I mitten på bilden syns Martin Wiklund, vd.

Sportswik siktar internationellt med nya delägare

Sportswik, ett digitalt sportmagasin för idrottslag, startar strategiskt partnerskap med TRIBE Sports Marketing för internationell expansion.

TRIBE kommer att leda Sportswiks internationella expansion. TRIBEs stora erfarenhet av att arbeta nära stora sportaktörer över hela världen förväntas vara mycket värdefullt för Sportswiks mål att låta fler delta i rapportering av sporthändelser.

Förutom sin aktiva kommersiella roll har TRIBE också förvärvat en minoritetsandel i Sportswik tillsammans med Northern Light Capital och Västerbottens-Kuriren.

Sportswik är ett digitalt sportmagasin för idrottslag som inte får någon uppmärksamhet i traditionella medier. Med en mediaplattform blir det enkelt för alla runt lagen att skapa medialt innehåll i form av matchbilder, intervjuer, videoklipp, matchreferat och liverapportering av mål och andra händelser. Syftet är att alla intresserade ska få ett personligt sportmagasin baserat på matcher från de lag de valt att följa.

Sportswik vill demokratisera mediabevakningen av sport med hjälp av användarvänlig teknologi så att idrottslag på alla nivåer kan få uppmärksamhet för sina prestationer och samma möjligheter till bevakning, statistik och analys som de stora lagen i de stora ligorna.