Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies
Axel Ljudén och Albin Nyström tog hem första pris på Innovation Boot Camp med deras affärsidé Plocka.

Studenter utvecklade hållbara affärsidéer på Innovation Boot Camp

Publicerad 2019-11-11

Innovation Boot Camp arrangerades den 8-11 november i Umeå där studenter inom olika ämnesområden deltog i en tre dagar lång workshop. Tillsammans utvecklade nya hållbara affärslösningar utifrån problemställningar från offentlig sektor, det lokala näringslivet eller som de kommit på själva. Syftet med Innovation Boot Camp är att få fler unga att satsa på entreprenörskap, ge dem möjlighet att träna på sitt innovationstänk och förmåga att skapa nya lösningar som kan leda till nya framtida företag.

Totalt deltog 11 team med två till fem personer i varje team. Alla idéerna presenterades på måndagen under ett pitchevent på Umeå Universitet.

En plattform för att digitalisera naturen

Ett team som lyckades allra bäst och belönades med en inspirationsresa var Albin Nyström och Axel Ljudén som pluggar till jägmästare på SLU. Deras idé heter Plocka som blev mest uppmärksammad och killarna tog hem första pris.

-Genom Plocka så vill vi skapa en digital plattform för naturen. I fredags när vi startade Innovation Boot Camp så ville vi utveckla en app för att hitta svamp i skogen baserat på GIS data. Men efter helgen har vi insett att det går att utveckla en digitalplattform för att hitta exempelvis älg eller olika sorters bär och flera andra användningsområden inom skogen. Vi hoppas att Plocka kan öka intresset för skog och natur, säger Albin Nyström och Axel Ljudén.

-Vi är jätteglada att vi vann första pris på Innovation Boot Camp och vi hoppas att vi kan göra en inspirationsresa till ett annat europeiskt land för att utforska möjligheterna för vår affärsidé, berättar Albin Nyström och Axel Ljudén.

Flera studenter pitchade deras idéer på Innovation Booth Camp

Umeå’s innovationsstödssystem, som tillsammans organiserade Innovation Boot Camp, ser stor potential i många av de idéer som utvecklades under helgen, och berättar att det var ett riktigt tufft beslut att utse ett vinnande team. Arrangörerna hoppas även på att många av de team som bildades fortsätter att arbeta med sina affärsidéer samt tar tillvara på det stöd som finns att tillgå, och riktar ett stort tack till alla fantastiskt duktiga deltagare.

 

Innovation Boot Camp arrangerades av: Almi Företagspartner Nord, BIC Factory, Coompanion Nord, eXpression Umeå, Region Västerbotten, SLU Holding, Student Startup Hub, Umeå Biotech Incubator, Umeå universitet Innovationskontor, Uminova Innovation och Venture Cup.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.