En digital skattjakt är ett sätt att engagera barn och deras familjer under mässbesöket, och ger ett mervärde för utställare, säger Johan Dahlberg, vd för Stora Nolia.
En digital skattjakt är ett sätt att engagera barn och deras familjer under mässbesöket, och ger ett mervärde för utställare, säger Johan Dahlberg, vd för Stora Nolia.

Succé för digital skattjakt

Nära 3000 besökare på Stora Nolia deltog i en kombinerad digital och fysisk skattjakt arrangerad av Handla.io.

Stora Nolia är en av Sveriges största mässor i både antal besökare och utställare. Mässan hålls vartannat år i Umeå och vartannat år i Piteå. I år har Stora Nolia erbjudit barn och ungdomar möjlighet att gå Tihi på skattjakt inne på mässområdet. Det är närmare 3000 personer mellan 2-65 år som gått skattjakten under mässans nio dagar.

– Det är fantastiska siffror som visar hur en digital skattjakt är ett sätt att engagera barn och deras familjer under mässbesöket. Det ger även ett mervärde för de utställare som lagt in ett erbjudande i skattjakten som vill synas lite extra på området. Skattjakten var ett lyckat första prov på hur vi kan göra våra mässor mer innovativa och attraktiva för besökare och utställare, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia.

En stor del av de barn och barnfamiljer som besökt mässan har gått skattjakten. Responsen har varit mycket bra. Enligt en kundundersökning har 100 procent av deltagarna sagt att det var en bra upplevelse och att de med stor sannolikhet kommer gå skattjakten igen. Undersökningen visade också att hälften stannade längre på området tack vare skattjakten och en fjärdedel upptäckte nya delar av Nolia.

– Skattjakten som ordnades av Handla.io under Stora Nolia 2019 var för vår del en ren succé. Många barn och barnfamiljer deltog och besökte vår monter där dom fick välja en present. Ett trevligt och modernt sätt att aktivera barn. Vi fick god kontakt med familjerna och berättade om vårt fina utbud på Finska sidan av Kvarken. Handla.ios personal skötte informationen åt barnen mycket bra, helt klart ett vinnande koncept, säger Erkki Laakso, från Visit Vasa, PowerPark och Ähtäri Zoo.

Tihi på skattjakt är ett koncept som tagits fram och utvecklas av Handla.io med syfte att attrahera och engagera besökare på mässor, köpcentrum och liknande platser. Tidigare event har visat att skattjakten ökar antalet besökare och får dessa att också handla produkter genom att använda gamification som innebär att besökarna får ett pris när de klarat av skattjakten.

– Under hösten kommer vi fortsätta utveckla Tihi på skattjakt för att göra den bättre för deltagare och de organisationer som använder den som verktyg för att engagera sina besökare. Men även utveckla digitala upplevelser för exempelvis vuxna besökare, säger Tommy Eriksson, vd, Handla.io.