Deltagare på Startup-programmet
Första dagen på Startup-programmet har varit en riktig kickstart för deltagarna. De har både fått pitcha sina idéer och introducerats för metoden Lean Startup, metodiken Uminova Innovation arbetar utifrån för maximalt lärande och minimalt slöseri.

Svamppepp och amning bland idéerna på startupprogrammet

Från en innovativ nappflaska till morgondagens trafikskola och cirkulär optimering av förnyelsebar energi. Det är, som vanligt, en stor blandning av idéer i vårens omgång av vårt startupprogram.

13 spända och förväntansfulla idébärare åkte i torsdags ut till Häljegård utanför Umeå för att inleda sina startupresor. Startupprogrammet, som pågår under tre månader, är en riktig intensivkörare där de utvalda deltagarna ska undersöka potentialen i sina affärsidéer. Tillsammans med affärsutvecklare från Uminova Innovation kommer entreprenörerna genomföra flera olika workshops som ska hjälpa dem framåt i arbetet med sina idéer.

– Vi tar in personer som har drivet och är dedikerade att jobba med sin affärsidé. Vi måste se att de har tillväxtpotential, är hållbara och har en innovativ approach, säger Hillevi Lindelöf som är affärsutvecklare på Uminova Innovation och programansvarig för startupprogrammet.

Albin Nyström och Axel Ljudén är två deltagare. Teamet, som just nu kallar sin idé för Plocka, vill att fler människor ska vara ute och röra sig i skog och mark och att allemansrätten ska användas mer. Deras idé bygger på en kartering av all tillgänglig information för att underlätta för folk att veta var, när och hur man kan plocka svamp.

– Efter programmet hoppas vi att vi har kommit så långt att vi vet att vi bygger rätt produkt, för det kanske inte är det vi har just nu. Vi hoppas att startupprogrammet kan hjälpa oss att undvika att vi bygger något i onödan, som ingen vill ha, säger Albin Nyström.

Alina Marminge och Maja Norberg läste en kurs i amning, som en del av deras dietistubildning vid Umeå universitet.  Det var under kursen de började diskutera faktumet att det inte finns någon nappflaska på marknaden idag som påminner om den naturliga amningsprocessen.

Booble, som produkten heter, är en ekologisk nappflaska i en ny innovativ design. Den syftar till att främja amning, som idag är ett problem för många.

– Antingen kan det vara så att man blir helt låst med att behöva amma en längre tid för att barnet inte vill ta nappflaska eller att det helt enkelt inte fungerar att få igång amningen. Att ha en bra nappflaska kan avlasta mamman under första tiden så att hon kan lämna över matningen till någon annan om hon behöver, säger Alina.

Alina och Maja reflekterar kring hur de tror att produkten, som ska efterlikna ett bröst, skulle mottas.

– Kanske skulle det sticka lite i folks ögon om den ser ut som ett bröst, säger Maja. Samtidigt tror de att den skulle kunna mottas väl och bli populär på en internationell marknad.

Den första dagen på programmet har varit en riktig kickstart för deltagarna. De har både fått pitcha sina idéer och introducerats för metoden Lean Startup, metodiken Uminova Innovation arbetar utifrån för maximalt lärande och minimalt slöseri.

Deltagare våren 2020

Erik Westergren, CORE: Cirkulär optimering av förnybar energi

Maja Norberg och Alina Marminge, Booble: Ekologisk nappflaska designad för att efterlikna det riktiga bröstet

Viktor Nyberg, Morgondagens Trafikskola: Modern teknik för att minska kostnader och öka inlärningen vid körkortsutbildning

Jon Krebs och Ben Krebs, ZECCO: En lösning som möjliggör att kompensera koldioxidutsläpp via sitt bankkort

Lucas Nilsson, Artic Aeronautic: En klimatlösning för långväga flyg

Albin Nyström och Axel Ljudén, Plocka: Ett verktyg som underlättar för folk att ta sig ut i naturen och veta var, när och hur man kan plocka svamp

Felicia Forsgren, Felix Forsgren och Klas Henriksson, SPLICK: Marknadsplats som demokratiserar annonsköp av micro-influencers

Aron Kristoffersson och Fabian Knopf, Morgondagens äldreomsorg: En plattform för att förbättra äldreomsorgen

David Barbero, Scientific Paper Writing: Granskningstjänst för att hjälpa forskare och akademiker att publicera dokument av högre kvalitet

Qing Li och Emil Blomberg, GreenAction: Plattform för att hjälpa människor att göra mer hållbara val

Startupprogrammet är en tre månader lång crash course i affärsutveckling där du får testa potentialen i din affärsidé medhjälp av smarta metoder, verktyg och specialister. Ny omgång hösten 2020, kanske dags? Ansökan öppnar till sommaren.