Ted Bergner, affärsutvecklare med fokus på digitala affärer vid Uminova Innovation, menar att nya samarbeten kan hejda butiksdöden.
Ted Bergner, affärsutvecklare med fokus på digitala affärer vid Uminova Innovation, menar att nya samarbeten kan hejda butiksdöden.

Ted Bergner: Så kan butiksdöden stoppas

Nya former av samarbeten i både digitala och fysiska miljöer kan hjälpa butiker överleva, menar affärsutvecklare Ted Bergner.

I dagens Västerbottens-Kuriren (190829) ger Ted Bergner, affärsutvecklare med fokus på digitala affärer vid Uminova Innovation, tre förslag på hur butiksdöden kan mötas.

Hur butiker ska kunna överleva i en allt hårdare konkurrens och omställning till e-handel har blivit en allt mer aktuell fråga. Det är något som Uminova Innovation uppmärksammar i arbete med flera bolag som siktar mot digital och fysisk handel, ofta i kombination.

Affärsutvecklare Ted Bergner nämner i sin debattartikel i Västerbottens-Kuriren tre möjliga insatser för att hjälpa handel och småbutiker.

  • Fastighetsägare kan erbjuda småbutiker hjälp att publicera sina produkter i e-handel, ge stöd för att hantera en kompletterande webbshop eller att sköta småbutikernas sociala media.
  • Kommuner och organisationer kan erbjud småbutiker expertstöd inom sälj, marknad, analys och IT.
  • Småbutiker kan gå samman för gemensamma lösningar kring e-handel och för att pressa priser på lokaler, IT-plattformar och fraktkostnader.

Ted Bergner betonar att en växande e-handel innebär en helt ny konkurrens med fokus på hög service i såväl digitala som fysiska kanaler.

”Det är ingen skillnad om ditt företag är litet, stort, finns i Stockholm eller i Umeå. Det är konkurrens om samma kund på dagens digitala marknad där kundbemötande och service premieras”, påpekar Ted Bergner.

Läs hela artikeln Nya samarbeten kan stoppa butiksdöden.

Vilken roll har framtidens butikspersonal?

Den fysiska handeln står inför stora utmaningar. Stora företag som har starka varumärken utvecklar nya lösningar som ökar trycket på mellanstora och mindre butiker. Vi vill veta vad ni som arbetar inom handel tror kommer vara framtidens säljverktyg och kundrelationer. Välkommen butikspersonal, butikssäljare och butikschefer till en kväll (3 oktober) då vi tillsammans diskuterar potentiella scenarior för framtidens handel.
Ett arrangemang av Uminova Innovation tillsammans med Handla.io.


Text av: Mikael Hansson

Fotograf: Patrick Trägårdh

Publicerad: 29 augusti, 2019



Dela artikel:

Text av:

Fotograf:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

Patrick Trägårdh

29 augusti, 2019