Teknikhuset står för tekniken bakom Svenska kyrkans prisade webb. I bildmontaget: Susanne Österström Dahlqvist, vd Teknikhuset, och en av sidorna på Svenska kyrkans webb.
Teknikhuset står för tekniken bakom Svenska kyrkans prisade webb. I bildmontaget: Susanne Österström Dahlqvist, vd Teknikhuset, och en av sidorna på Svenska kyrkans webb.

Teknikhuset bygger Svenska kyrkans prisade webb

Svenska kyrkan har Sveriges bästa webb för organisationer. Teknikhuset i Umeå har utvecklat publiceringsverktyget bakom webben.

Svenska kyrkan tar i år hem första pris i kategorin Bästa organisation på nätet. Under ett flertal år har Svenska kyrkan placerat sig i toppskiktet på den Topp100-lista över Sveriges bästa webbar som idg.se utser. I år blev det alltså full pott som etta.

Det är Umeåföretaget Teknikhuset som står bakom tekniken och det publiceringssystem som Svenska kyrkans redaktörer använder för att nå ut med sitt budskap och stärka den digitala närvaron.

– Vi har under flera år samarbetat med Svenska kyrkan och det vi hjälpt till med är att utveckla ett konkurrenskraftigt publiceringsverktyg för deras ca 4 000 redaktörer att arbeta i. Med en agil systemutveckling och lyhördhet har vi kunnat omvandla kyrkans behov till ett välutvecklat verksamhetsstöd som stödjer Svenska kyrkans redaktörer i att kommunicera och nå ut i frågor med människovärdet i fokus. Vi kommer fortsätta att arbeta proaktivt och att strategiskt stödja Svenska kyrkan i det digitala landskapet, säger Susanne Österström Dahlqvist, vd Teknikhuset.

– För oss är priset ett kvitto på att vi som leverantör gör rätt saker på rätt sätt. Vårt arbetssätt och våra leveranser håller hög kvalitet och för oss är det viktigt att tänka på helheten i vårt samarbete med kunder och sådana här utmärkelser ger oss kraft och energi att fortsätta bygga vår organisation och vårt erbjudande, säger Susanne Österström Dahlqvist.