Red Carpet Media inleder Västerbotten på Grand Hôtel med att visa på hur bilden av Norrland behöver nyanseras. Bilden ovan ur en av de filmer som bolaget tagit fram.
Red Carpet Media inleder Västerbotten på Grand Hôtel med att visa på hur bilden av Norrland behöver nyanseras. Bilden ovan ur en av de filmer som bolaget tagit fram.

Tusen berättelser från Norrland

Lyft fram de tusen berättelserna om Norrland. Produktionsbolaget Red Carpet Media är först ut på plan när Västerbotten på Grand Hôtel inleds med ett seminarium om bilden av norra Sverige.

Umeåbolaget Red Carpet Media har i flera år kämpat för att nyansera bilden av Norrland. När Västerbotten på Grand Hôtel inleds 22 januari är det för andra året i rad med ett seminarium om Norrlandsbilden, ett seminarium som leds av Red Carpet Media, som genom åren också fått stöd av Uminova Innovation.

Janne Axelsson, vd för Red Carpet Media, gav några kraftfulla siffror på det genomslag som bolagets filmer har haft, bland annat genom att synas på Aftonbladet, Svenska Dagbladet och CNN:s kanaler.

– Varje film har i snitt setts av 200 000 personer. Vi har fått folk att stanna upp och se dem i två och en halv minut, säger Janne Axelsson.

Berättelserna från Norrland

Nu vill han att fler ska vara med och hitta vägar för att berätta historier från Norrland som säger något annat än det konventionella problembilderna som utgår från mord och jägare.

– Vi får alltför många negativa och stereotypa bilder av norra Sverige, om människor som är lite lätt bakom. Det leder till en felaktig bild i omvärlden men också till en negativ självbild, menar Janne Axelsson.

Inte minst när det handlar om att nå investerare är det viktigt att inte stå med mössan i hand, som han uttrycker det.

– Vi ska inte be om ursäkt för vilka vi är för vem vill då investera i oss?, frågar han retoriskt.

Många exempel på filmer

Janne Axelsson ger exempel på många av de filmer som bolaget själva producerat, flera av dem i samarbete med N6, de sex norrlandskommuner Sundsvall, Östersund, Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå som gått samman för att bland annat visa upp en annan bild av Norrland än TV-serier som Pistvakt och filmer som Jägarna.

I produktionskatalogen finns en film som berättar om ett Norrland där det finns städer som har fler robotar per industrianställd än någon annanstans i världen. Framgångsrika företag, innovationer, forskare och kulturarbetare från norr visar i filmen hur de är med och bidrar till ett levande Sverige.

Red Carpet Media har också producerat filmen Dataspelet som reparerar hjärnan, om hur Umeåbolaget Brain Stimulation tagit fram en unik metod för att laga en strokeskadad hjärna med spel i virtual reality.

En annan film som Red Carpet Media ligger bakom är Framtidens fiskar växer av träd, som handlar om hur fiskfoder kan bli mer klimatvänligt. Här är det Processum och Framtidens bioraffinaderi i Örnsköldsvik som ligger bakom forskning och utveckling av det nya fiskfodret.

Om hur poliser i Sundsvall använder sociala medier, om uppkopplade gruvmaskiner och hur rymdamatörer i Umeå bidrar till forskning hos amerikanska rymdstyrelsen Nasa är andra exempel på filmer i Red Carpet Medias produktion.

– Vi behöver berätta berättelser som inte är berättade. Vi behöver utmana självbilden, vi behöver historier där vi tror på oss själva. Vi vill göra det med 1000 berättelser, slår Janne Axelsson fast.

Under seminariet deltog även Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun, Åsa Ribbing, pr- och marknadschef för IceHotel, Kay Höök, Head of Brand Entertainment på produktionsbolaget Storyfire, och Alexander Frid Kahn, Creative Product Specialist, Schibsted.