Tobias Gruffman, vd Zlingit, vill att publiken på idrottsarrangemang ska få ut mer av upplevelsen. Här på bild från match med Umeå Basket.
Tobias Gruffman, vd Zlingit, vill att publiken på idrottsarrangemang ska få ut mer av upplevelsen. Här på bild från match med Umeå Basket.

Zlingit fokuserar på nya produkter

Zlingit ger sportklubbar bättre förutsättningar att skapa intäkter och engagera sina fans.

Umeåbolaget Zlingit fick i slutet av 2017 en plats på Venture Cups lista över de 20 bästa idéerna under det årets entreprenörstävling. Sedan dess har utvecklingen av deras moderna biljettsystem mynnat ut i vad de själva kallar ett “Sports engagement system”, som ska ge bättre förutsättningar för klubbarna att skapa intäkter och intresse genom att stärka relationerna med både sponsorer och publik.

Inför årets säsong valde Umeå BSKT att använda Zlinigt som officiellt biljettsystem, ett samarbete som fungerat bra enligt Tobias Gruffman, grundaren av Zlingit.

– Biljettsystemet har fungerat som tänkt men självklart finns det alltid utvecklingspotential. Eftersom vi fokuserade på biljettsystemet i början lägger vi nu all fokus på entertainment-systemet, berättar Tobias Gruffman.

Hur ser framtiden ut?

– Framtiden ser ljus ut! Vi har börjat fokusera mer på sälj och nyligen fått in två nya samarbeten, Umeå IK och Notvikens IK DFF (Luleå). Utöver det har även andra branscher visat intresse av oss. Därför har vi valt att lansera en produkt som enbart fokuserar på sportbranschen. Produkten heter Gameday och målet är att göra det lättare för sportklubbar att engagera sina fans på, effektivisera sponsorernas marknadsföring som i slutänden leder till ökade intäkter för klubben, säger Tobias Gruffman.

Nya sätt för sponsorer att nå ut

Produkten Gameday jobbar idag med att engagera publiken på ett nytt och interaktiv sätt, där de kan delta i aktiviteter som quiz-tävlingar, rösta fram matchens lirare och mycket mer. Det unika med systemet är att publiken genererar intäkter till klubben via sitt deltagande i systemet, utan att det kostar dem några pengar, och i utbyte får de ta del av erbjudanden som fribiljetter, unika inbjudningar, VIP-nyheter samt andra erbjudanden hos klubbens samarbetspartners.

Sportklubbarna ökar sina intäkter, genom att erbjuda smarta och digitala marknadsföringskanaler till sponsorerna. Detta gör dem genom att omvandla traditionell sponsormarknadsföring som til exempel sarg- och tröjreklam till digitala spel, tävlingar med mera.

– Kring entertainment-delen har vi jobbat med quiz-lösningar, omröstningar, lojalitetssystem, feedbackformulär och erbjudanden. Vi anser själva att det finns mycket att testa kring systemet men de företag som testat lösningen anser att det är ett nytt, effektivt och roligt sätt att aktivera och interagera med publiken, säger Tobias Gruffman.

Nya produkter under utveckling

Även om mycket av bolagets fokus ligger på idrottsarenan, med att nå fler aktörer och klubbar och utveckla deras befintliga produkter, jobbar Zlingit parallellt med att ta fram nya smarta lösningar. Fler produktkategorier ska hjälpa Zlingit nå nya marknader.

– Vårt fokus är fortfarande sporten men nu har vi har även testkört en ny event- och konferensprodukt under Energy ConFusion som hölls i Skellefteå i juni. Fokus är det samma som sporten, engagera publiken på ett roligt och enkelt sätt. Utöver det har vi även fått intresse från några potentiella kunder kring en produkt som riktar sig mot restauranger och gallerior, avslutar Tobias Gruffman.